SVOBODA, František. When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives? Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2023, roč. 58, č. 2, s. 93-113. ISSN 1212-0391. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/MB2023-2-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?
Název česky When the Music Changes, so Does the Dance: Do We Still Need Copyright Collectives?
Autoři SVOBODA, František (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2023, 1212-0391.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.100 v roce 2022
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00132388
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2023-2-8
UT WoS 999
Klíčová slova česky kolektivní správci práv; digitální trhy; hudba; konkurence
Klíčová slova anglicky copyright collectives; digital markets; music; competition
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Ing. František Svoboda, Ph.D., učo 21849. Změněno: 6. 3. 2024 19:04.
Anotace
The tremendous growth of digitization in recent years has raised again the question of the functionality and necessity of the original structure of copyright protection, especially the copyright collectives. Especially music markets have transformed to such an extent that earlier arguments in favour of the existence of copyright collectives are questionable. The transition from monopolistic and oligopolistic structures to more individual and competitive market is accelerated by the digital economy forces. Even more, the new organisation of the music market has the potential to establish a new stability. The final product of the transformation will be a simpler and shorter creator-consumer chain that will render the market more flexible and competitive, with lower prices and a greater selection. Digital service providers can efficiently collect fees from various music uses. In such world the role of current form of copyrights and copyright collectives can be considered a part of the problem rather than solution.
Anotace česky
Obrovský nárůst digitalizace v posledních letech znovu nastolil otázku funkčnosti a nezbytnosti původní struktury ochrany autorských práv, zejména kolektivních správců práv. Zejména hudební trhy se proměnily do té míry, že dřívější argumenty ve prospěch existence těchto institucí jsou sporné. Přechod od monopolních a oligopolních struktur k individuálnějšímu a konkurenčnějšímu trhu urychlují síly digitální ekonomiky. Ba co víc, nová organizace hudebního trhu má potenciál nastolit novou stabilitu. Konečným produktem transformace bude jednodušší a kratší řetězec tvůrce-spotřebitel, díky němuž bude trh pružnější a konkurenceschopnější, s nižšími cenami a větším výběrem. Poskytovatelé digitálních služeb mohou efektivně vybírat poplatky z různých způsobů užití hudby. V takovém světě lze roli současné podoby autorských práv a autorských kolektivů považovat spíše za součást problému než za jeho řešení.
Návaznosti
MUNI/A/1061/2022, interní kód MUNázev: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti. Část 2.
Investor: Masarykova univerzita, Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti. Část 2.
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 08:43