Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{2345098, author = {Fišer, Zbyněk}, article_location = {Praha}, article_number = {43}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23366680.2023.2.2}, keywords = {creative writing; text competence; sensitization; imitation of literary creation; inductive cognition; dynamic thinking; protocol as a didactic tool}, language = {cze}, issn = {1214-7915}, journal = {Slovo a Smysl}, title = {Rozvíjení textových kompetencí metodami tvůrčího psaní.}, url = {https://wordandsense.ff.cuni.cz/magazin/2023-20-43/}, volume = {20}, year = {2023} }
TY - JOUR ID - 2345098 AU - Fišer, Zbyněk PY - 2023 TI - Rozvíjení textových kompetencí metodami tvůrčího psaní. JF - Slovo a Smysl VL - 20 IS - 43 SP - 49-66 EP - 49-66 PB - Filozofická fakulta Univerzity Karlovy SN - 12147915 KW - creative writing KW - text competence KW - sensitization KW - imitation of literary creation KW - inductive cognition KW - dynamic thinking KW - protocol as a didactic tool UR - https://wordandsense.ff.cuni.cz/magazin/2023-20-43/ N2 - Transdisciplinárně založený obor tvůrčí psaní nabízí didaktické využití v rozmanitých analyticko-interpretačních, imitačních nebo textotvorných operacích s textem na poli literatury, publicistiky, odborného psaní nebo překladatelství. Tvůrčí psaní má vypracované metody použitelné ve všech možných přístupech k textu od recepce a analýzy přes identifikaci významů, stylových, makropoetických a žánrových charakteristik po jejich interpretaci a hodnocení, v oblasti rozvoje textotvorných dovedností od modelace tématu a struktury textu přes rozvoj individuálního stylu po optimalizaci a sebereflexi psaní. Tím pádem jsou techniky tvůrčího psaní použitelné v literární výchově, ve výuce literární teorie, při výuce slohových postupů i při tréninku překladatelských kompetencí, pro práci odborného i popularizačního psaní. Na příkladech práce se studujícími na VŠ představí autor možnosti, jak lze za pomoci cílených cvičení rozvíjet a prohlubovat empatii vůči slovesnému dílu, a možnosti a výhody uplatnění tvůrčích textotvorných strategií při operacích s texty. Tvůrčí psaní se tak jeví jako metodologicky, kvantitativně i kvalitativně vhodná alternativa pro rozvoj komunikačních kompetencí na bázi práce s textem. ER -
FIŠER, Zbyněk. Rozvíjení textových kompetencí metodami tvůrčího psaní. \textit{Slovo a Smysl}. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2023, roč.~20, č.~43, s.~49-66. ISSN~1214-7915. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23366680.2023.2.2.
|