DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga. Writer-reader interaction in L2 learner academic discourse: Reader engagement in Czech students' Master's theses. Linguistica Pragensia. Praha: Charles University Prague, Faculty of Arts, 2023, roč. 33, č. 2, s. 117-135. ISSN 0862-8432. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/18059635.2023.2.2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Writer-reader interaction in L2 learner academic discourse: Reader engagement in Czech students' Master's theses
Autoři DONTCHEVA-NAVRÁTILOVÁ, Olga (100 Bulharsko, garant, domácí).
Vydání Linguistica Pragensia, Praha, Charles University Prague, Faculty of Arts, 2023, 0862-8432.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.200 v roce 2022
Kód RIV RIV/00216224:14410/23:00134310
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/18059635.2023.2.2
UT WoS 001097347800002
Klíčová slova anglicky reader engagement; Master’s thesis; academic discourse; intercultural rhetoric; metadiscourse
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 7. 12. 2023 09:17.
Anotace
This article studies writer-reader interaction in L2 (Czech) learner academic discourse focusing on reader engagement in English-medium Master’s theses written in the humanities. The study draws on Hyland and Jiang’s (2016) model of engagement. It aims to reveal how Czech graduates use features of engagement (reader reference, appeals to shared knowledge, directives and questions) to establish solidarity with readers by acknowledging their presence and negotiating potential alternative views. The contrastive corpus-based analysis compares a corpus of Czech English-medium Master’s theses with two reference L1 corpora representing learner and published academic discourse to explore the impact of linguacultural background, expertise and discipline on the frequency of use and functions of engagement markers. The findings indicate that realisation patterns and functions of engagement markers vary significantly across the corpora. Czech graduates tend to underuse reader reference and questions, overuse directives, and generally fail to approximate disciplinary patterns of engagement markers. This seems to reflect students’ insufficient awareness of academic rhetorical conventions, their efforts to blend L1 and L2 academic norms, and the specificity of the audience they are addressing in the examination context of the Master’s thesis.
Návaznosti
GA21-12150S, projekt VaVNázev: Mezikulturní variace v interakci mezi autorem a čtenářem v anglickém akademickém diskurzu českých studentů a rodilých mluvčích angličtiny
Investor: Grantová agentura ČR, Interkulturní variace v interakci mezi autorem a čtenářem v anglickém akademickém diskurzu českých studentů a rodilých mluvčích angličtiny
VytisknoutZobrazeno: 15. 5. 2024 17:29