Detailed Information on Publication Record
2023
K problematice vzdělávání žáků bez znalosti vyučovacího jazyka na ZŠ v ČR
ŠVANDOVÁ, TerezaBasic information
Original name
K problematice vzdělávání žáků bez znalosti vyučovacího jazyka na ZŠ v ČR
Name in Czech
K problematice vzdělávání žáků bez znalosti vyučovacího jazyka na ZŠ v ČR
Name (in English)
On the issue of educating pupils without knowledge of the language of instruction at primary schools in the Czech Republic
Authors
ŠVANDOVÁ, Tereza
Edition
Škola, jazyk a literatura 2023, 2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60200 6.2 Languages and Literature
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
žák s odlišným mateřským jazykem-žák cizinec-český vzdělávací systém-český jazyk-čeština jako druhý jazyk-čeština jako cizí jazyk-základní škola-nároková podpora
Keywords in English
pupil with a different mother tongue-foreign pupil-Czech education system-Czech language-Czech as a second language-Czech as a foreign language-primary school-entitlement support
Změněno: 23/1/2024 14:22, Mgr. Daniela Marcollová
V originále
Nároková podpora pro žáky s odlišným mateřským jazykem na základní škole, ale i dalších vzdělávacích stupních, je odlišná pro žáky-uprchlíky z Ukrajiny s dočasnou ochranou (Lex Ukrajina), žáky cizince, kteří jsou v českém vzdělávacím systému do 1 nebo nad 1 rok, a dále pro žáky s odlišným mateřským jazykem, do kterých spadají např. žáci s českým občanstvím. S kvalitně nastavenou podporou žáků, ale i pedagogů, jde ruku v ruce také kvalitní výsledek vzdělávacího procesu. Příspěvek se zabývá popisem odlišnosti češtiny jako mateřského a češtiny jako cizího/druhého jazyka, a nárokovými možnostmi podpory pro žáky s potřebou rozvoje vyučovacího jazyka.
In English
Entitlement support for pupils with a different mother tongue in primary school, as well as other educational levels, is different for refugee pupils from Ukraine with temporary protection (Lex Ukraina), foreign pupils who have been in the Czech education system for up to 1 year or more, and also for pupils with a different mother tongue, which includes, for example, pupils with Czech citizenship. A high-quality result of the educational process goes hand-in-hand with the high-quality support of pupils and teachers. The paper deals with the description of the difference between Czech as a mother tongue and Czech as a foreign/second language, and the eligible support options for pupils with a need to develop the language of instruction.
Links
MUNI/A/1331/2022, interní kód MU |
|