JIRAVSKA GODULA, Bogna, Otakar JIRAVSKÝ, Gabriela MATHEISLOVA, Veronika KURISKOVA, Alena VÁLKOVÁ, Kristina PUSKASOVA, Martin DOKOUPIL, Veronika DVORAKOVA, Arber PRIFTI, Daniel FORAL, Filip JIRAVSKÝ, Jan HECKO, Miroslav HUDEC, Radek NEUWIRTH a Roman MIKLÍK. Virtual Reality for Patient Education about Hypertension: A Randomized Pilot Study. JOURNAL OF CARDIOVASCULAR DEVELOPMENT AND DISEASE. Basel: MDPI, 2023, roč. 10, č. 12, s. 1-12. ISSN 2308-3425. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.3390/jcdd10120481.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Virtual Reality for Patient Education about Hypertension: A Randomized Pilot Study
Autoři JIRAVSKA GODULA, Bogna (203 Česká republika), Otakar JIRAVSKÝ (203 Česká republika, garant, domácí), Gabriela MATHEISLOVA (203 Česká republika), Veronika KURISKOVA (203 Česká republika), Alena VÁLKOVÁ (203 Česká republika), Kristina PUSKASOVA (203 Česká republika), Martin DOKOUPIL (203 Česká republika), Veronika DVORAKOVA (203 Česká republika), Arber PRIFTI (203 Česká republika), Daniel FORAL (203 Česká republika), Filip JIRAVSKÝ (203 Česká republika, domácí), Jan HECKO (203 Česká republika), Miroslav HUDEC (203 Česká republika, domácí), Radek NEUWIRTH (203 Česká republika, domácí) a Roman MIKLÍK (203 Česká republika).
Vydání JOURNAL OF CARDIOVASCULAR DEVELOPMENT AND DISEASE, Basel, MDPI, 2023, 2308-3425.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 30201 Cardiac and Cardiovascular systems
Stát vydavatele Švýcarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 2.400 v roce 2022
Kód RIV RIV/00216224:14110/23:00132464
Organizační jednotka Lékařská fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.3390/jcdd10120481
UT WoS 001131967800001
Klíčová slova anglicky virtual reality; patient education; hypertension; knowledge; randomized controlled trial
Štítky 14110211, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Tereza Miškechová, učo 341652. Změněno: 23. 2. 2024 13:01.
Anotace
Background: Hypertension challenges arise in part from poor adherence due to inadequate patient education. VR offers immersive learning to improve hypertension knowledge. Objective: To compare VR education with traditional verbal education to improve hypertension knowledge. Methods: In this randomised trial, 182 patients with hypertension were assigned to receive either traditional physician-led education (n = 88) or VR education (n = 94) with equivalent content. The VR group experienced a 3D video using Oculus Quest 2 headsets. Knowledge was assessed post-intervention using a 29-item questionnaire. The primary outcome was the objective score. Subjective satisfaction and responder characteristics were secondary outcomes. Results: Median objective scores were significantly higher for VR (14, IQR 3) versus traditional education (10, IQR 5), p < 0.001, indicating superior hypertension knowledge acquisition with VR. Subjective satisfaction was high in both groups. Participants were categorized into low (first quartile) and medium-high (second to fourth quartiles) responders based on their scores. Low responders had a significantly higher prevalence of older women than medium-high responders (57% vs. 40% female, p = 0.024; 68 vs. 65 years), p = 0.036). Conclusions: VR outperforms traditional education. Tailoring to groups such as older women can optimise learning.
VytisknoutZobrazeno: 17. 5. 2024 15:00