ČERNÝ, Michal. Informační gramotnost. 1. vyd. Praha: Grada, 2023, 317 s. ISBN 978-80-271-5195-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Informační gramotnost
Název anglicky Information Literacy
Autoři ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, 317 s. 2023.
Nakladatel Grada
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00132584
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-271-5195-0
Klíčová slova česky Informační gramotnost; filozofie informace; umělá inteligence; historie informační společnosti; historie informační gramotnosti; vzdělávání; technologie
Klíčová slova anglicky Information literacy; philosophy of information; artificial intelligence; history of the information society; history of information literacy; education; technology
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: RNDr. Michal Černý, Ph.D., učo 268947. Změněno: 24. 2. 2024 11:45.
Anotace
Kniha nabízí pohled do historického pozadí formulování koncepce informační gramotnosti jako určitého nástroje pro úspěšnou adaptaci na informační společnost. Nespokojuje se pouze s historickou analýzou, ale sleduje širší filozofická a pedagogická východiska celého fenoménu. Opírá se o myšlenky Luciana Floridiho, které kriticky analyzuje. V závěrečné části pak nabízí vlastní konceptualizaci tématu, která vyžaduje – v kontextu nástupu generativních systémů s umělou inteligencí a společenských změn – nové, hlubší pojetí tohoto fenoménu. Ukazuje, jakým novým způsobem se musíme s technologiemi naučit pracovat, abychom mohli žít v informačně udržitelné demokratické společnosti. Vzdělávání v práci s technikou a informacemi se zde stávají cestou k nově chápanému a hlubšímu humanismu.
Anotace anglicky
The book offers an insight into the historical background of the formulation of the concept of information literacy as a tool for successful adaptation to the information society. It is not content with a historical analysis alone, but traces the broader philosophical and pedagogical background of the whole phenomenon. It relies on the ideas of Luciano Floridi, which it critically analyses. In the final part, he offers his own conceptualization of the topic, which requires - in the context of the emergence of generative systems with artificial intelligence and social change - a new, deeper understanding of the phenomenon. It shows how we must learn to work with technology in new ways in order to live in an informationally sustainable democratic society. Here, education in working with technology and information becomes a pathway to a newly understood and deeper humanism.
Návaznosti
MUNI/A/1299/2022, interní kód MUNázev: Komunita, resilience, udržitelnost: design informačních služeb
Investor: Masarykova univerzita, Komunita, resilience, udržitelnost: design informačních služeb
VytisknoutZobrazeno: 28. 4. 2024 05:22