HORÁKOVÁ, Jana. Umění nových médií jako gestické umění. In Nové rozhrania 2. 2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Umění nových médií jako gestické umění
Název anglicky New media art as gestural art
Autoři HORÁKOVÁ, Jana.
Vydání Nové rozhrania 2, 2023.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D., učo 14870. Změněno: 3. 1. 2024 23:58.
Anotace
V přednášce byl představen koncept umění nových médií jako gestického umění s odkazem na Obecnou teorii gest, vědní disciplínu, kterou její proponent Vilém Flusser charakterizoval jako rozhraní, jež v sobě integruje interdisciplinární výzkum gest prováděných v komplexním uspořádání aparát-operátor (nebo-li člověk-stroj) síťové infrastruktury postindustriální společnosti. Koncept umění nových médií jako gestického umění byl promýšlen skrze pojem alografické umělecké dílo, který Nelson Goodman představil v knize Jazyky umění (1968), jako opozici autografického díla. K umění nových médií bylo přistupováno jako k různým typům gest a jejich „intenzit“ (Delleuze). Při pojmenování těchto intenzit jsem se inspirovala Bachelardovou poetikou přírodních živlů, konkrétně metaforami nebo poetickými obrazy vody a vzduchu. Tento přístup k umění nových médií je poučen teorií interaktivity a zejména pojetím nových médií jako programovaných médií odehrávajících se v reálném čase, které je rozpracováváno od počátku 21. století pod názvem softwarová studia/nebo softwarové umění.
Anotace anglicky
The lecture presented the concept of new media art as gestural art with reference to the General Theory of Gestures, a scientific discipline that its proponent Vilém Flusser characterized as an interface that integrates interdisciplinary research into gestures performed in an aparatus-operator (or human- machine) complex of the network infrastructure of post-industrial society. The interpretation of new media art as gestural art was thought through the concept of the allographic work of art, which Nelson Goodman introduced in The Languages of Art (1968), as opposed to the autographic work. New media art was approached as different types of gestures and their different "intensities" (Delleuze). When naming these intensities, I was inspired by Bachelard's poetics of natural elements, specifically metaphors or poetic images of water and air. This approach to new media art is informed by the theory of interactivity and especially the concept of new media as programmed media taking place in real time, which has been developed since the beginning of the 21st century under the name software studies/or software art.
Návaznosti
MUNI/A/1061/2022, interní kód MUNázev: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti. Část 2.
Investor: Masarykova univerzita, Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti. Část 2.
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 13:23