HORÁKOVÁ, Jana. THE ROBOT. In Čejková, Jitka. R.U.R. and the Vision of Artificial Life / Karel Čapek. 1. vyd. Cambridge, London: MIT Press, 2023, s. 177-192. non/1. ISBN 978-0-262-54450-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.7551/mitpress/14136.003.0014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název THE ROBOT
Název česky ROBOT
Autoři HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Cambridge, London, R.U.R. and the Vision of Artificial Life / Karel Čapek, od s. 177-192, 16 s. non/1, 2023.
Nakladatel MIT Press
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Spojené státy
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00133055
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-0-262-54450-4
Doi http://dx.doi.org/10.7551/mitpress/14136.003.0014
Klíčová slova česky Karel Čapek; R.U.R.; robot; stáváni serobotem
Klíčová slova anglicky Karel Čapek; R.U.R.; robot; becoming-a-robot
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 2. 3. 2024 10:51.
Anotace
The chapter focuses on a robot with a capital R, the Robot (a dramatic character who first appeared in Karel Čapek's play R.U.R., Rossum's Universal Robots published in 1920 and first performed on a theatre stage in 1921. The Robot was introduced not as an update of ancient and old myths, legends, and stories about the artificial man, but to point out that Karel Čapek in his play about Robots invented not only the Robot character but a new myth of an industrial age, also called the machine age. I argue that Čapek understood the dramatic conflict between robot and human not as a clash of two irreconcilable opposites, or as a problematic relationship of an original and its model, but rather as an internal conflict of a modern individual, a member of industrial society, trying to adapt and to fit to the new working conditions and a new lifestyle of modern society. The two opposites, Robot vs Human, are actually two modalities of humanity that individuals fulfill performatively, within processes of ´becoming a man´ or ´becoming a robot´ through their actions and gestures. After a brief discussion of the Robot etymology, the semiotic analysis of the robot as a theatrical sign was performed. Doing so, the representation of ´roboticity´ across all the characters of the drama were shown. For this, the actantial model of Algirdas Julien Greimas was used, which makes it possible to reveal the dramatic space of the play, that reminds of chess. The game of Humans vs Robots can end up saving or destroying humanity, depending on the players' game strategies and moves.
Anotace česky
Kapitola se zaměřuje na robota s velkým R, Robota (dramatická postava, která se poprvé objevila ve hře Karla Čapka R.U.R., Rossumovi Universal Robots vydané v roce 1920 a poprvé vystoupila na divadelní scéně v roce 1921. Robot nebyl představen jako aktualizace starověkých a starých mýtů, legend a příběhů o umělém člověku, ale poukázat na to, že Karel Čapek ve své hře o robotech vynalezl nejen postavu Robota, ale i nový mýtus průmyslového věku, nazývaného také věkem strojů. že Čapek chápal dramatický konflikt mezi robotem a člověkem nikoli jako střet dvou nesmiřitelných protikladů nebo jako problematický vztah originálu a jeho modelu, ale spíše jako vnitřní konflikt moderního jedince, člena průmyslové společnosti, snažícího se přizpůsobit se a přizpůsobit se novým pracovním podmínkám a novému životnímu stylu moderní společnosti Dva protiklady, Robot vs. Člověk, jsou vlastně dvě modality lidskosti, které jednotlivci naplňují performativně, v rámci procesů „stát se člověkem“ nebo „stát se robotem“ svými činy a gesty. Po krátké diskusi o etymologii robota byla provedena sémiotická analýza robota jako divadelního znaku. Tím bylo ukázáno znázornění „robotiky“ napříč všemi postavami dramatu. K tomu byl použit aktantický model Algirdase Juliena Greimase, který umožňuje odhalit dramatický prostor hry, který připomíná šachy. Hra Humans vs Robots může skončit záchranou nebo zničením lidstva v závislosti na herních strategiích a tahech hráčů.
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 10:15