C 2023

THE ROBOT

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

THE ROBOT

Název česky

ROBOT

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Cambridge, London, R.U.R. and the Vision of Artificial Life / Karel Čapek, od s. 177-192, 16 s. non/1, 2023

Nakladatel

MIT Press

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60405 Studies on Film, Radio and Television

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/23:00133055

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-0-262-54450-4

Klíčová slova česky

Karel Čapek; R.U.R.; robot; stáváni serobotem

Klíčová slova anglicky

Karel Čapek; R.U.R.; robot; becoming-a-robot

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 3. 2024 10:51, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

The chapter focuses on a robot with a capital R, the Robot (a dramatic character who first appeared in Karel Čapek's play R.U.R., Rossum's Universal Robots published in 1920 and first performed on a theatre stage in 1921. The Robot was introduced not as an update of ancient and old myths, legends, and stories about the artificial man, but to point out that Karel Čapek in his play about Robots invented not only the Robot character but a new myth of an industrial age, also called the machine age. I argue that Čapek understood the dramatic conflict between robot and human not as a clash of two irreconcilable opposites, or as a problematic relationship of an original and its model, but rather as an internal conflict of a modern individual, a member of industrial society, trying to adapt and to fit to the new working conditions and a new lifestyle of modern society. The two opposites, Robot vs Human, are actually two modalities of humanity that individuals fulfill performatively, within processes of ´becoming a man´ or ´becoming a robot´ through their actions and gestures. After a brief discussion of the Robot etymology, the semiotic analysis of the robot as a theatrical sign was performed. Doing so, the representation of ´roboticity´ across all the characters of the drama were shown. For this, the actantial model of Algirdas Julien Greimas was used, which makes it possible to reveal the dramatic space of the play, that reminds of chess. The game of Humans vs Robots can end up saving or destroying humanity, depending on the players' game strategies and moves.

Česky

Kapitola se zaměřuje na robota s velkým R, Robota (dramatická postava, která se poprvé objevila ve hře Karla Čapka R.U.R., Rossumovi Universal Robots vydané v roce 1920 a poprvé vystoupila na divadelní scéně v roce 1921. Robot nebyl představen jako aktualizace starověkých a starých mýtů, legend a příběhů o umělém člověku, ale poukázat na to, že Karel Čapek ve své hře o robotech vynalezl nejen postavu Robota, ale i nový mýtus průmyslového věku, nazývaného také věkem strojů. že Čapek chápal dramatický konflikt mezi robotem a člověkem nikoli jako střet dvou nesmiřitelných protikladů nebo jako problematický vztah originálu a jeho modelu, ale spíše jako vnitřní konflikt moderního jedince, člena průmyslové společnosti, snažícího se přizpůsobit se a přizpůsobit se novým pracovním podmínkám a novému životnímu stylu moderní společnosti Dva protiklady, Robot vs. Člověk, jsou vlastně dvě modality lidskosti, které jednotlivci naplňují performativně, v rámci procesů „stát se člověkem“ nebo „stát se robotem“ svými činy a gesty. Po krátké diskusi o etymologii robota byla provedena sémiotická analýza robota jako divadelního znaku. Tím bylo ukázáno znázornění „robotiky“ napříč všemi postavami dramatu. K tomu byl použit aktantický model Algirdase Juliena Greimase, který umožňuje odhalit dramatický prostor hry, který připomíná šachy. Hra Humans vs Robots může skončit záchranou nebo zničením lidstva v závislosti na herních strategiích a tahech hráčů.