2021
Jak to zvládám? Vliv stresorů školního a rodinného prostředí na žáky ve věku 14–19 let
JŮZOVÁ, Ivana a Nikol VICHERKOVÁZákladní údaje
Originální název
Jak to zvládám? Vliv stresorů školního a rodinného prostředí na žáky ve věku 14–19 let
Název anglicky
How do I cope? Influence of school and family stressors on students aged 14–19
Autoři
JŮZOVÁ, Ivana a Nikol VICHERKOVÁ
Vydání
1. vyd. Brno, 2021
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
ISBN
978-80-280-0373-9
Klíčová slova česky
stres; pubescence; adolescence; stresory školního prostředí; stresory rodinného prostředí; žáci se specifickými poruchami učení; copingové strategie; psychohygienické návyky;
Klíčová slova anglicky
stress; pubescence; adolescence; stressors of the school environment; stressors of the family environment; pupils with specific learning disabilities; coping strategies; psychohygienic habits;
Štítky
Změněno: 18. 1. 2024 10:31, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
Publikace se zabývá vlivem rizikových faktorů školního a rodinného prostředí na schopnost dospívajících žáků ve věku 14–19 let zvládat stresové situace. Po teoretickém úvodu věnován základním východiskům jsou v hlavní části publikace představeny závěry kvantitativního výzkumného šetření sledujícího vliv vybraných stresových faktorů (tj. faktorů školního a rodinného prostředí) na výskyt psychosomatických projevů, charakter copingových strategií a psychohygienické návyky sledované skupiny dospívajících žáků. Tyto parametry jsou porovnávány mezi žáky s ohledem na jejich věk, bydliště, druh školy a přítomnost specifických poruch učení. Prezentované závěry mohou sloužit jak pedagogickým a poradenským pracovníkům ve školní praxi, tak také rodičům a širší veřejnosti.
Anglicky
The publication deals with the influence of risk factors of the school and family environment on the ability of adolescent aged 14–19 to cope with stressful situations. After theoretical introductory part the main part of the publication presents the conclusions of a quantitative research survey monitoring the influence of selected stress factors (i.e. factors of the school and family environment) on the occurrence of psychosomatic difficulties, the character of coping strategies and the psychohygienic habits of the monitored group of adolescent pupils. These parameters are compared between groups with regard to their age, place of residence, type of school and the presence of specific learning disabilities. Presented outcomes can serve both pedagogical and counselling staff in school practice, as well as parents and the wider public.