FOLETTI, Ivan, Ruben CAMPINI a Annalisa MORASCHI. Clash of Titans : Venturi, Kondakov, and the Staging of Late Medieval Venetian Painting in the History of Art History. In Molteni, Ilaria; Russo, Valeria. Inventing Past Narratives : Venice and the Adriatic Space (13th–15th Centuries). Turnhout: Brepols, 2023, s. 88-103. Convivium Supplementum, 14. ISBN 978-80-280-0464-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1484/M.CONVISUP-EB.5.137564.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Clash of Titans : Venturi, Kondakov, and the Staging of Late Medieval Venetian Painting in the History of Art History
Autoři FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí), Ruben CAMPINI (380 Itálie, domácí) a Annalisa MORASCHI (380 Itálie, domácí).
Vydání Turnhout, Inventing Past Narratives : Venice and the Adriatic Space (13th–15th Centuries), od s. 88-103, 16 s. Convivium Supplementum, 14, 2023.
Nakladatel Brepols
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Belgie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00134383
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-280-0464-4
Doi http://dx.doi.org/10.1484/M.CONVISUP-EB.5.137564
UT WoS 999
Klíčová slova anglicky Byzantine art; Giotto; history of art history; Italian art; Kondakov; late medieval Venetian painting; nationalism; Venturi
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Alžběta Filipová, M.A., Ph.D., učo 203468. Změněno: 14. 3. 2024 12:22.
Anotace
The emergence of nineteenth- and twentieth-century European nationalisms led the continents’ old powers to exploit art history – only then emerging as a discrete discipline – in their broader nation-building strategies. Separate countries’ multifaceted historical traditions brought the development of different artistic paths and, consequently, distinct interpretations of the same artistic phenomena. This article presents an example of this dynamic by concentrating on the divergent views of late medieval Venetian painting proposed in the early twentieth century by two giants of art history, Adolfo Venturi and Nikodim Pavlovich Kondakov. By contextualizing their opposing ideas in the wider debate on Giotto and fourteenth-century Italian art, this study ultimately reveals the close connections between the two scholars’ theoretical positions and the cultural propaganda of their respective states, the Kingdom of Italy, and the Russian Empire.
Návaznosti
GF21-01706L, projekt VaVNázev: Kulturní dialogy v Jihokavkazském regionu ve středověku: historiografická a historicko-umělecká perspektiva (Akronym: CIMS)
Investor: Grantová agentura ČR, Cultural Interactions in the Medieval Subcaucasian Region: Historiographical and Art-Historical Perspectives, Partnerská agentura
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 03:27