DAČEVOVÁ, Radmila a Jiří NĚMEC. A Quality School from the Perspective of Parents' Expectations. New Educational Review. Adam Marszalek Publishing House, 2023, roč. 74, č. 4, s. 32-42. ISSN 1732-6729. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.15804/tner.23.74.4.03.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název A Quality School from the Perspective of Parents' Expectations
Autoři DAČEVOVÁ, Radmila (203 Česká republika, domácí) a Jiří NĚMEC (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání New Educational Review, Adam Marszalek Publishing House, 2023, 1732-6729.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Polsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.149 v roce 2012
Kód RIV RIV/00216224:14410/23:00133113
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.15804/tner.23.74.4.03
Klíčová slova anglicky expectations; family; primary school; teacher; quantitative research; questionnaire
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Změněno: 2. 4. 2024 13:21.
Anotace
A child's entry into primary school is an important life event for parents that is accompanied not just by the child’s expectations but also those of the parents themselves. We have attempted to interpret them in the present study, which presents the results of a quantitative research investigation conducted through random multi-stage stratified sampling based on analysing relevant surveys and building on the authors' previous qualitative investigations. The sample studied was 504 parents of pupils in Years 1 and 2 who attended selected primary schools in the 2020/2021 school year. The main data collection tool was an online questionnaire that mapped primary school choice strategies and parents' expectations of the school, schooling, and teachers. These factors were then examined in relation to the variable choice of an educational program and parents' attitudes toward education (an academic approach versus a personalistic one). We found that parents' expectations of school choice are principally divided according to whether respondents believe school should fulfil the more traditional role of education or whether they prefer their children to develop their personalities and seek an alternative educational program or school for their offspring.
Návaznosti
MUNI/A/0871/2019, interní kód MUNázev: Sociálně pedagogická realita v centru výzkumu začínajících badatelů (Akronym: SocPedRV)
Investor: Masarykova univerzita, Sociálně pedagogická realita v centru výzkumu začínajících badatelů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 17. 7. 2024 21:49