k 2024

Jaký vztah je mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí?

KRÁSA, Jan; Monika SLÁDKOVÁ and Iveta VAŇKOVÁ

Basic information

Original name

Jaký vztah je mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí?

Name (in English)

What is the relationship between thematic thinking and narrative competence?

Authors

KRÁSA, Jan; Monika SLÁDKOVÁ and Iveta VAŇKOVÁ

Edition

Kognitivní škola 2024, 2024

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Presentations at conferences

Field of Study

50101 Psychology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Keywords (in Czech)

tematické myšlení; narativní kompetence; episodická paměť; předškoláci; taxonomické myšlení;
Changed: 23/1/2024 14:46, Mgr. Jan Krása, Ph.D.

Abstract

In the original language

Od kojeneckého věku se paralelně a nezávisle na sobě rozvíjejí dva systémy kategorizace a myšlení: taxonomický a tematický. Oba systémy patrně souvisejí s rozdělením paměti na sémantickou a epizodickou část, resp. na paradigmatický a narativní systém myšlení. Představovaný výzkum se snaží potvrdit či vyvrátit vztah mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí. Výzkum byl proveden na dětech předškolního věku (N = 60). Experimentálně byla zjištěna míra preference tematického, resp. taxonomického, myšlení a schopnost reprodukce tematicky uspořádaných frází. Byl ověřován vliv těchto proměnných na schopnost opakovat krátký příběh jakožto proxy narativní kompetence. Byla zjištěna lepší schopnost si zapamatovat taxonomicky (nikoli tematicky) uspořádaný seznam frází. Příspěvek představí první výsledky výzkumu.

In English

From infancy, two systems of categorization and thinking develop in parallel and independently: taxonomic and thematic. Both systems are probably related to the division of memory into semantic and episodic parts, or to a paradigmatic and narrative system of thought. The presented research tries to confirm or refute the relationship between thematic thinking and narrative competence. The research was conducted on preschool children (N = 60). Experimentally, the degree of preference for thematic or taxonomic, thinking and the ability to reproduce thematically arranged phrases. The influence of these variables on the ability to repeat a short story as a proxy of narrative competence was verified. A better ability to remember a taxonomically (rather than thematically) ordered list of phrases was found. The contribution will present the first results of the research.

Links

MUNI/A/1454/2022, interní kód MU
Name: Výzkum tematického myšlení u předškolních dětí
Investor: Masaryk University, Thematic thinking in preschool children