2024
Jaký vztah je mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí?
KRÁSA, Jan; Monika SLÁDKOVÁ and Iveta VAŇKOVÁBasic information
Original name
Jaký vztah je mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí?
Name (in English)
What is the relationship between thematic thinking and narrative competence?
Authors
KRÁSA, Jan; Monika SLÁDKOVÁ and Iveta VAŇKOVÁ
Edition
Kognitivní škola 2024, 2024
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Presentations at conferences
Field of Study
50101 Psychology
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Keywords (in Czech)
tematické myšlení; narativní kompetence; episodická paměť; předškoláci; taxonomické myšlení;
Changed: 23/1/2024 14:46, Mgr. Jan Krása, Ph.D.
In the original language
Od kojeneckého věku se paralelně a nezávisle na sobě rozvíjejí dva systémy kategorizace a myšlení: taxonomický a tematický. Oba systémy patrně souvisejí s rozdělením paměti na sémantickou a epizodickou část, resp. na paradigmatický a narativní systém myšlení. Představovaný výzkum se snaží potvrdit či vyvrátit vztah mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí. Výzkum byl proveden na dětech předškolního věku (N = 60). Experimentálně byla zjištěna míra preference tematického, resp. taxonomického, myšlení a schopnost reprodukce tematicky uspořádaných frází. Byl ověřován vliv těchto proměnných na schopnost opakovat krátký příběh jakožto proxy narativní kompetence. Byla zjištěna lepší schopnost si zapamatovat taxonomicky (nikoli tematicky) uspořádaný seznam frází. Příspěvek představí první výsledky výzkumu.
In English
From infancy, two systems of categorization and thinking develop in parallel and independently: taxonomic and thematic. Both systems are probably related to the division of memory into semantic and episodic parts, or to a paradigmatic and narrative system of thought. The presented research tries to confirm or refute the relationship between thematic thinking and narrative competence. The research was conducted on preschool children (N = 60). Experimentally, the degree of preference for thematic or taxonomic, thinking and the ability to reproduce thematically arranged phrases. The influence of these variables on the ability to repeat a short story as a proxy of narrative competence was verified. A better ability to remember a taxonomically (rather than thematically) ordered list of phrases was found. The contribution will present the first results of the research.
Links
MUNI/A/1454/2022, interní kód MU |
|