k 2024

Jaký vztah je mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí?

KRÁSA, Jan; Monika SLÁDKOVÁ a Iveta VAŇKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Jaký vztah je mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí?

Název anglicky

What is the relationship between thematic thinking and narrative competence?

Autoři

KRÁSA, Jan; Monika SLÁDKOVÁ a Iveta VAŇKOVÁ

Vydání

Kognitivní škola 2024, 2024

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50101 Psychology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Klíčová slova česky

tematické myšlení; narativní kompetence; episodická paměť; předškoláci; taxonomické myšlení;
Změněno: 23. 1. 2024 14:46, Mgr. Jan Krása, Ph.D.

Anotace

V originále

Od kojeneckého věku se paralelně a nezávisle na sobě rozvíjejí dva systémy kategorizace a myšlení: taxonomický a tematický. Oba systémy patrně souvisejí s rozdělením paměti na sémantickou a epizodickou část, resp. na paradigmatický a narativní systém myšlení. Představovaný výzkum se snaží potvrdit či vyvrátit vztah mezi tematickým myšlením a narativní kompetencí. Výzkum byl proveden na dětech předškolního věku (N = 60). Experimentálně byla zjištěna míra preference tematického, resp. taxonomického, myšlení a schopnost reprodukce tematicky uspořádaných frází. Byl ověřován vliv těchto proměnných na schopnost opakovat krátký příběh jakožto proxy narativní kompetence. Byla zjištěna lepší schopnost si zapamatovat taxonomicky (nikoli tematicky) uspořádaný seznam frází. Příspěvek představí první výsledky výzkumu.

Anglicky

From infancy, two systems of categorization and thinking develop in parallel and independently: taxonomic and thematic. Both systems are probably related to the division of memory into semantic and episodic parts, or to a paradigmatic and narrative system of thought. The presented research tries to confirm or refute the relationship between thematic thinking and narrative competence. The research was conducted on preschool children (N = 60). Experimentally, the degree of preference for thematic or taxonomic, thinking and the ability to reproduce thematically arranged phrases. The influence of these variables on the ability to repeat a short story as a proxy of narrative competence was verified. A better ability to remember a taxonomically (rather than thematically) ordered list of phrases was found. The contribution will present the first results of the research.

Návaznosti

MUNI/A/1454/2022, interní kód MU
Název: Výzkum tematického myšlení u předškolních dětí
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum tematického myšlení u předškolních dětí