k 2023

Building bridges: Exploring aspects of social adaptation of Ukrainian refugee children in Czech educational settings

KUROWSKI, Martina a Oksana Yuriyivna STUPAK

Základní údaje

Originální název

Building bridges: Exploring aspects of social adaptation of Ukrainian refugee children in Czech educational settings

Název česky

Budování mostů: Zkoumání aspektů sociální adaptace ukrajinských dětí uprchlíků v českém vzdělávacím prostředí

Vydání

4th Cultural Diversity, Migration, and Education Conference, 2023

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

uprchlík; Ukrajina; vzdělávací strategie; adaptační strategie; akulturace

Klíčová slova anglicky

refugee; Ukraine; educational strategy; adaptation strategy; acculturation

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 23. 1. 2024 10:40, Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.

Anotace

V originále

This presentation shows the partial results of a study which aims to investigate the social adaptation of Ukrainian refugee children in the Czech school environment. The primary research question guiding this exploration is " What are some aspects of social adaptation of Ukrainian children?" The research was approached from three perspectives: children, parents, and teachers. Data collection took place from May to June 2022. The methodology employed for this research project is a mixed methodology approach utilizing both qualitative and quantitative methods. Data was collected through questionnaires distributed to 57 parents and 85 teachers, as well as focus groups conducted with 105 children between the ages of 7 and 15. The collected data was analysed using both thematic analysis and descriptive statistics to gain insight into the social adaptation of Ukrainian refugee children in the Czech educational environment. The combination of both quantitative and qualitative data allows for a comprehensive understanding of the experiences of the children, their parents, and their teachers. We presented five topics which are crucial for the successful social adaptation of Ukrainian children in Czech schools, and which are based on evidence from our data. These are: • The specific way of inclusion of Ukrainian children into Czech classes. • Methodical support for teachers on how to work with different mother tongue pupils with a refugee background. • Czech language as a second language courses for pupils. • Psychological support for pupils. • Community-building activities for all actors in the educational process.

Česky

Prezentace představila dílčí výsledky studie, jejímž cílem bylo prozkoumat sociální adaptaci ukrajinských dětí uprchlíků v českém školním prostředí. Základní výzkumná otázka, kterou se toto zkoumání řídí, zní: " Jaké jsou některé aspekty sociální adaptace ukrajinských dětí?". K výzkumu bylo přistupováno ze tří perspektiv: dětí, rodičů a učitelů. Sběr dat probíhal od května do června 2022. Metodologie použitá pro tento výzkumný projekt je smíšený metodologický přístup využívající kvalitativní i kvantitativní metody. Data byla shromážděna prostřednictvím dotazníků distribuovaných 57 rodičům a 85 učitelům a také prostřednictvím ohniskových skupin vedených se 105 dětmi ve věku od 7 do 15 let. Shromážděná data byla analyzována pomocí tematické analýzy i deskriptivní statistiky s cílem získat vhled do sociální adaptace ukrajinských dětí uprchlíků v českém vzdělávacím prostředí. Kombinace kvantitativních a kvalitativních dat umožňuje komplexní pochopení zkušeností dětí, jejich rodičů a učitelů. Představili jsme pět témat, která jsou klíčová pro úspěšnou sociální adaptaci ukrajinských dětí v českých školách a která jsou založena na důkazech z našich dat. Jedná se o následující témata: - Specifický způsob začleňování ukrajinských dětí do českých tříd. - Metodická podpora učitelům, jak pracovat s žáky s odlišným mateřským jazykem a s uprchlickým zázemím. - Kurzy češtiny jako druhého jazyka pro žáky. - Psychologická podpora žáků. - Komunitní aktivity pro všechny aktéry vzdělávacího procesu.