2023
Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs – Bilanzen und Perspektiven
GÖTTLICHER, Wilfried a Tomáš JANÍKZákladní údaje
Originální název
Politische Zäsur und Wandel des Bildungssystems. Drei Dekaden nach dem Fall des Eisernen Vorhangs – Bilanzen und Perspektiven
Název česky
Politické změny a změny ve vzdělávacích systémech: Tři dekády po pádu železné opony - bilance a perspektivy
Název anglicky
Political Change and Change in Educational Systems: Three Decades after the Fall of Iron Curtain
Autoři
GÖTTLICHER, Wilfried a Tomáš JANÍK
Vydání
1. vyd. 270 s. Pädagogik in Forschung - Theorie - Geschichte, 2023
Nakladatel
LIT Verlag
Další údaje
Jazyk
němčina
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-3-643-91656-3
Klíčová slova česky
vzdělávací systém; škola; kurikulum; výuka; učitelé; žáci
Klíčová slova anglicky
educational system; school; curriculum; instruction; teachers; students
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2024 21:08, prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
V originále
Schule ist in der Moderne meist staatlich organisiert und zu ihren Funktionen zählen die Integration Heranwachsender in die bestehende Gesellschaft und die Legitimation des bestehenden sozialen und politischen Systems. Von daher ist es naheliegend, dass ein politischer Systembruch wie der Fall des Eisernen Vorhangs zu Veränderungen im Bildungswesen führt. Das Bildungssystem folgt aber auch einer Eigenlogik, die politische Veränderungen überlagert. Man findet im Bildungswesen Kontinuitäten über politische Veränderungen hinweg, und wenn politische Veränderungen Bildungsreformen auslösen, können diese ganz andere Folgen haben als geplant. Zwischen politischem System und Bildungssystem besteht also ein enger, aber kein trivialer Zusammenhang. Vor diesem Hintergrund erörtern die Beiträge des vorliegenden Bandes die Entwicklung des Bildungswesens seit 1989 in den postsozialistischen Staaten Europas. In den Blick genommen werden Schulstrukturen und ihr gesetzlicher Rahmen, aber auch jene Aspekte, die sich durch solche Vorgaben nur sehr indirekt normieren lassen: Kulturen des Lehrens und Lernens, die Interaktion zwischen Lehrenden und Lernenden sowie Selbstverständnis und Einstellungen der Beteiligten.
Česky
V období moderny je vzdělávací systém organizován převážně státem a jeho funkce zahrnují integraci mladistvých do společnosti a legitimaci stávajícího sociálního a politického systému. Proto je logické, že politický zlom, jako je pád Železné opony, vede ke změnám ve vzdělávacím systému. Vzdělávací systém nicméně následuje vlastní logiku, která má často navrch nad snahami o politické transformace. Kontinuita ve vzdělávacím systému tak přetrvává i přes politické změny, tzn. když politické transformace iniciují vzdělávací reformy, výsledky se mohou výrazně odchýlit od zamýšlených cílů. Existuje tedy těsný, avšak nikoliv triviální vztah mezi politickým systémem a vzdělávacím systémem. Na pozadí tohoto kontextu se kapitoly v této knize zabývají vývojem vzdělávacích systémů od roku 1989 v post-socialistických zemích Evropy. Zaměřují se na strukturu škol a jejich právní rámec, stejně jako na aspekty, které jsou regulovány jen nepřímo: na kulturu vyučování a učení, na interakci mezi učiteli a studenty, a také na sebepojetí a postoje zúčastněných osob.
Anglicky
The educational system in modern time is predominantly organized by the state, with its functions encompassing the integration of young people into existing society and the legitimization of the prevailing social and political system. Therefore, it is logical that a political shift, such as the fall of the Iron Curtain, would lead to changes in the educational system. However, the education system also adheres to its inherent logic, which often supersedes political transformations. Continuities within the educational system persist across political changes, and when political transformations instigate educational reforms, the outcomes may diverge significantly from the intended aims. Thus, there exists a close yet non-trivial relationship between the political system and the educational system. The contributions in this volume examine the evolution of the educational system since 1989 in post-socialist European countries. The focus extends to school structures and their legal framework, as well as aspects that are only indirectly regulated by such directives: cultures of teaching and learning, the interaction between teachers and learners, as well as the self-concept and attitudes of those involved.