C 2023

AI a její využití pro rozvoj interkulturní komunikační kompetence v rámci výuky cizího jazyka: přehledová studie

ZERZOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

AI a její využití pro rozvoj interkulturní komunikační kompetence v rámci výuky cizího jazyka: přehledová studie

Název anglicky

A review of research on AI and its use for the development of intercultural communicative competence in foreign language teaching

Autoři

ZERZOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5, od s. 177-193, 17 s. sv. 5, 2023

Nakladatel

Západočeská univerzita v Plzni

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00133251

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-261-1211-2

Klíčová slova česky

interkulturní komunikační kompetence; umělá inteligence; virtuální realita

Klíčová slova anglicky

intercultural communicative competence; artificial intelligence; virtual reality

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2024 14:14, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.

Anotace

V originále

Kapitola představila výsledky přehledové studie zahrnující 36 publikačních výstupů z let 2010 – 2023, která si kladla za cíl zjistit, zda a jakým způsobem je již umělá inteligence (AI) využívána pro rozvoj interkulturní komunikační kompetence (ICC) v kontextu vzdělávání, jaká jsou základní úskalí integrace AI do kontextu vzdělávání relevantní pro výuku cizímu jazyku zaměřenou na rozvoj ICC a jaký potenciál AI pro rozvoj ICC autoři zmiňují. Vzhledem k současnému stavu technologií AI se jejich užití pro výuku a rozvoj ICC v rámci CJ (s výjimkou využití technologií VR ve výuce) zatím jeví spíše jako kontraproduktivní.

Anglicky

The paper presented the findings of a review of research study comprising 36 publications from 2010 - 2023, which aimed to determine whether and how artificial intelligence (AI) is already being used for the development of intercultural communicative competence (ICC) in the context of education, what the main pitfalls of integrating AI into the context of education relevant to foreign language teaching aimed at developing ICC are, and what potential of AI for ICC development is mentioned by the authors. Given the current state of AI technologies, their use for teaching and developing ICC in the context of foreign language education seems (except for the use of VR technologies in teaching) rather counterproductive so far.