2023
AI a její využití pro rozvoj interkulturní komunikační kompetence v rámci výuky cizího jazyka: přehledová studie
ZERZOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
AI a její využití pro rozvoj interkulturní komunikační kompetence v rámci výuky cizího jazyka: přehledová studie
Název anglicky
A review of research on AI and its use for the development of intercultural communicative competence in foreign language teaching
Autoři
ZERZOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Plzeň, Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků 5, od s. 177-193, 17 s. sv. 5, 2023
Nakladatel
Západočeská univerzita v Plzni
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/23:00133251
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-261-1211-2
Klíčová slova česky
interkulturní komunikační kompetence; umělá inteligence; virtuální realita
Klíčová slova anglicky
intercultural communicative competence; artificial intelligence; virtual reality
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 2. 2024 14:14, Mgr. Jana Zerzová, M.A., Ph.D.
V originále
Kapitola představila výsledky přehledové studie zahrnující 36 publikačních výstupů z let 2010 – 2023, která si kladla za cíl zjistit, zda a jakým způsobem je již umělá inteligence (AI) využívána pro rozvoj interkulturní komunikační kompetence (ICC) v kontextu vzdělávání, jaká jsou základní úskalí integrace AI do kontextu vzdělávání relevantní pro výuku cizímu jazyku zaměřenou na rozvoj ICC a jaký potenciál AI pro rozvoj ICC autoři zmiňují. Vzhledem k současnému stavu technologií AI se jejich užití pro výuku a rozvoj ICC v rámci CJ (s výjimkou využití technologií VR ve výuce) zatím jeví spíše jako kontraproduktivní.
Anglicky
The paper presented the findings of a review of research study comprising 36 publications from 2010 - 2023, which aimed to determine whether and how artificial intelligence (AI) is already being used for the development of intercultural communicative competence (ICC) in the context of education, what the main pitfalls of integrating AI into the context of education relevant to foreign language teaching aimed at developing ICC are, and what potential of AI for ICC development is mentioned by the authors. Given the current state of AI technologies, their use for teaching and developing ICC in the context of foreign language education seems (except for the use of VR technologies in teaching) rather counterproductive so far.