J 2023

(Ne)Ztraceno v překladu: Projektové dny s mediací na gymnáziích

MAREČKOVÁ, Pavla

Základní údaje

Originální název

(Ne)Ztraceno v překladu: Projektové dny s mediací na gymnáziích

Název česky

(Ne)Ztraceno v překladu: Projektové dny s mediací na gymnáziích

Název anglicky

(Not) Lost in Translation: Project days with mediation in high schools

Autoři

MAREČKOVÁ, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Cizí jazyky, Praha, Karlova univerzita, 2023, 1210-0811

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00133329

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

jazyková mediace; mediační aktivity; mediační strategie; komunikační kompetence;

Klíčová slova anglicky

mediation; mediation activities; mediation strategies; communicative competence

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 30. 1. 2024 18:37, Mgr. Pavla Marečková, Ph.D.

Anotace

V originále

V tomto článku, který je šestým pokračováním tematické řady (Ne)ztraceno v překladu, je představen koncept projektových dnů s mediací pro žáky středních škol. Jsou popsány cíle didaktické koncepce i obsah a průběh jednotlivých sekvencí projektových dnů. V neposlední řadě jsou v článku uvedeny výsledky zpětných vazeb žáků, které byly shromážděny, kódovány a vyhodnoceny pomocí reflektivních záznamových archů. Z tematické analýzy vyplynulo, že žáci považovali mediační úkoly, na kterých pracovali během projektových dnů, za smysluplné a užitečné pro jejich každodenní život. Mohli se vžít do různých rolí a vyzkoušet si komunikaci z různých úhlů pohledu, přičemž role mediátora byla popsána jako nejzajímavější a nejpříjemnější.

Anglicky

In this article, which is the sixth continuation in the thematic series (Not) Lost in Translation, the concept of project days with mediation for learners at high schools is presented. The goals of the didactic concept as well as the contents and the course of individual sequences of the project days are described. Last but not least, the article provides results from the feedbacks of learners, which were collected, coded and evaluated with the help of reflection sheets. From the thematic analysis it emerged that the learners found the mediation tasks they worked on during the project days meaningful and useful for their everyday live. They were able to take on different roles and deal with communication from diverse perspectives, with the role of the mediator being described as the most exciting and enjoyable.