J 2023

Rozvíjení kontrapunktu v epoše po-kontrapunktické: Příspěvek k polyfonnímu zobrazení světa v románech Milana Kundery

SÝKORA, Pavel

Základní údaje

Originální název

Rozvíjení kontrapunktu v epoše po-kontrapunktické: Příspěvek k polyfonnímu zobrazení světa v románech Milana Kundery

Název česky

Rozvíjení kontrapunktu v epoše po-kontrapunktické: Příspěvek k polyfonnímu zobrazení světa v románech Milana Kundery

Název anglicky

The development of counterpoint in the post-contrapuntal epoch: The contribution to polyphonic depiction of the world in Milan Kundera’s novels

Autoři

SÝKORA, Pavel

Vydání

Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova universita, 2023, 1212-0391

Další údaje

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.100 v roce 2022

Klíčová slova česky

po-kontrapunktická epocha; polyfonní román; disonance; dodekafonie; stratofonie

Klíčová slova anglicky

post-contrapuntal epoch; polyphonic novel; dissonance; twelve-note serialism; stratified texture

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 31. 1. 2024 15:25, doc. PhDr. Pavel Sýkora, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie usiluje o analýzu polyfonie románů Milana Kundery z muzikologického hlediska. Rozdílné principy románové polyfonie, jak je formulovala literární teorie, doplňuje termínem stratofonie, který odkazuje k různým simultánně znějícím zvukovým vrstvám. Elementární součástí Kunderovy polyfonie jsou disonance, podobně jako v dvanáctitónovém kontrapunktu Arnolda Schönberga. Tento disonantní kontrapunkt lze chápat jako zobrazení současného světa. Studie se snaží ukázat, že Kunderovo románové rozvíjení polyfonie je mimořádně důležité v současné epoše, kdy se kontrapunkt vytrácí z kompozičního procesu.

Česky

Studie usiluje o analýzu polyfonie románů Milana Kundery z muzikologického hlediska. Rozdílné principy románové polyfonie, jak je formulovala literární teorie, doplňuje termínem stratofonie, který odkazuje k různým simultánně znějícím zvukovým vrstvám. Elementární součástí Kunderovy polyfonie jsou disonance, podobně jako v dvanáctitónovém kontrapunktu Arnolda Schönberga. Tento disonantní kontrapunkt lze chápat jako zobrazení současného světa. Studie se snaží ukázat, že Kunderovo románové rozvíjení polyfonie je mimořádně důležité v současné epoše, kdy se kontrapunkt vytrácí z kompozičního procesu.