SÝKORA, Pavel. Rozvíjení kontrapunktu v epoše po-kontrapunktické: Příspěvek k polyfonnímu zobrazení světa v románech Milana Kundery. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova universita, 2023, roč. 58, č. 2, s. 115–127. ISSN 1212-0391.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rozvíjení kontrapunktu v epoše po-kontrapunktické: Příspěvek k polyfonnímu zobrazení světa v románech Milana Kundery
Název česky Rozvíjení kontrapunktu v epoše po-kontrapunktické: Příspěvek k polyfonnímu zobrazení světa v románech Milana Kundery
Název anglicky The development of counterpoint in the post-contrapuntal epoch: The contribution to polyphonic depiction of the world in Milan Kundera’s novels
Autoři SÝKORA, Pavel.
Vydání Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova universita, 2023, 1212-0391.
Další údaje
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor Impact factor: 0.100 v roce 2022
Klíčová slova česky po-kontrapunktická epocha; polyfonní román; disonance; dodekafonie; stratofonie
Klíčová slova anglicky post-contrapuntal epoch; polyphonic novel; dissonance; twelve-note serialism; stratified texture
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Pavel Sýkora, Ph.D., učo 23764. Změněno: 31. 1. 2024 15:25.
Anotace
Studie usiluje o analýzu polyfonie románů Milana Kundery z muzikologického hlediska. Rozdílné principy románové polyfonie, jak je formulovala literární teorie, doplňuje termínem stratofonie, který odkazuje k různým simultánně znějícím zvukovým vrstvám. Elementární součástí Kunderovy polyfonie jsou disonance, podobně jako v dvanáctitónovém kontrapunktu Arnolda Schönberga. Tento disonantní kontrapunkt lze chápat jako zobrazení současného světa. Studie se snaží ukázat, že Kunderovo románové rozvíjení polyfonie je mimořádně důležité v současné epoše, kdy se kontrapunkt vytrácí z kompozičního procesu.
Anotace česky
Studie usiluje o analýzu polyfonie románů Milana Kundery z muzikologického hlediska. Rozdílné principy románové polyfonie, jak je formulovala literární teorie, doplňuje termínem stratofonie, který odkazuje k různým simultánně znějícím zvukovým vrstvám. Elementární součástí Kunderovy polyfonie jsou disonance, podobně jako v dvanáctitónovém kontrapunktu Arnolda Schönberga. Tento disonantní kontrapunkt lze chápat jako zobrazení současného světa. Studie se snaží ukázat, že Kunderovo románové rozvíjení polyfonie je mimořádně důležité v současné epoše, kdy se kontrapunkt vytrácí z kompozičního procesu.
Anotace anglicky
The study strives to analyse the polyphony of Milan Kundera’s novels from musicological perspective. Different attributes of novel polyphony formulated by literary theories are added by the term stratified texture which refers to various simultaneous sound layers. Dissonances are the integral elements of Kundera’s polyphony similar to Schoenberg’s twelve-note counterpoint. This dissonant counterpoint can be seen as the depiction of the contemporary world. The study argues that Kundera’s development of polyphony in novel is extremely important in contemporary epoch as counterpoint is disappering in musical compositions.
VytisknoutZobrazeno: 9. 10. 2024 16:00