2024
Teaching Healthcare Students to Deal with Information Sources: Implementing the HUMAN Framework
VIZVÁRY, Pavla, Kristýna KALMÁROVÁ a Beatrice BALDARELLIZákladní údaje
Originální název
Teaching Healthcare Students to Deal with Information Sources: Implementing the HUMAN Framework
Autoři
VIZVÁRY, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí), Kristýna KALMÁROVÁ (203 Česká republika) a Beatrice BALDARELLI (276 Německo)
Vydání
1. vyd. Cham, Information Experience and Information Literacy, od s. 210-218, 9 s. 2024
Nakladatel
Springer Cham
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50803 Information science
Stát vydavatele
Švýcarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-3-031-52997-9
ISSN
Klíčová slova anglicky
plagiarism; information literacy instruction; higher education; healthcare students; HUMAN framework;
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 2. 2024 15:34, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Anotace
V originále
This study summarises an evaluation of the HUMAN framework for instructing healthcare university students in information literacy, specifically focusing on preventing plagiarism. The objective was to impart knowledge to these students regarding proper work practices when utilizing information sources and to improve their motivation needed to deal with the problem of plagiarism. To this end, we developed and provided students with self-study materials, exercises, and a workshop implemented in a classroom with 30 participants. We evaluated the impact of the instruction through an analysis of the outputs generated by the students and a follow-up questionnaire. Results indicated a considerable positive effect of the instruction. While students appreciated the video presentation, they desired additional examples depicting the framework’s application to specific scientific texts.