D 2024

Teaching Healthcare Students to Deal with Information Sources: Implementing the HUMAN Framework

VIZVÁRY, Pavla, Kristýna KALMÁROVÁ a Beatrice BALDARELLI

Základní údaje

Originální název

Teaching Healthcare Students to Deal with Information Sources: Implementing the HUMAN Framework

Autoři

VIZVÁRY, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí), Kristýna KALMÁROVÁ (203 Česká republika) a Beatrice BALDARELLI (276 Německo)

Vydání

1. vyd. Cham, Information Experience and Information Literacy, od s. 210-218, 9 s. 2024

Nakladatel

Springer Cham

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50803 Information science

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-031-52997-9

ISSN

Klíčová slova anglicky

plagiarism; information literacy instruction; higher education; healthcare students; HUMAN framework;

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 25. 2. 2024 15:34, Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.

Anotace

V originále

This study summarises an evaluation of the HUMAN framework for instructing healthcare university students in information literacy, specifically focusing on preventing plagiarism. The objective was to impart knowledge to these students regarding proper work practices when utilizing information sources and to improve their motivation needed to deal with the problem of plagiarism. To this end, we developed and provided students with self-study materials, exercises, and a workshop implemented in a classroom with 30 participants. We evaluated the impact of the instruction through an analysis of the outputs generated by the students and a follow-up questionnaire. Results indicated a considerable positive effect of the instruction. While students appreciated the video presentation, they desired additional examples depicting the framework’s application to specific scientific texts.