SVOBODOVÁ, Hana and Jana Marie TUŠKOVÁ. Vybrané metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem (Selected methods of the Reading and Writing for Critical Thinking programme in teaching individuals with a different mother tongue). Bohemica Olomucensia. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2023, vol. 15, No 2, p. 12-25. ISSN 1803-876X. Available from: https://dx.doi.org/10.5507/bo.2023.017.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vybrané metody programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem
Name (in English) Selected methods of the Reading and Writing for Critical Thinking programme in teaching individuals with a different mother tongue
Authors SVOBODOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jana Marie TUŠKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Bohemica Olomucensia, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2023, 1803-876X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60202 Specific languages
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/23:00134561
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5507/bo.2023.017
Keywords in English Critikal thinking; procedures and methods; reading literacy; teaching Czech as a second/foreign language
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Hana Svobodová, Dr. phil., učo 7354. Changed: 19/2/2024 08:55.
Abstract
Příspěvek se zaměřuje na možnosti využití vybraných metod a postupů programu Čtením a psaním pro kritické myšlení při výuce jedinců s odlišným mateřským jazykem. Většina z nich rozvíjí čtenářskou gramotnost chápanou jako schopnost porozumět, reflektovat a používat psaný text k dosažení určitých cílů, tedy k rozvoji vlastních dovedností a znalostí a aktivní účasti ve společnosti. Podstatu příspěvku tvoří ukázky praktického využití vybraných metod kritického myšlení ve výuce češtiny jako druhého/cizího jazyka, které slouží k motivaci a rozvoji psaní a mluvení. Příspěvek vznikl na základě výsledků vlastního výzkumu.
Abstract (in English)
The paper focuses on the possibilities of using selected methods and procedures of the Reading and Writing for Critical Thinking programme in teaching individuals with a different mother tongue. Most of them develop reading literacy understood as the ability to understand, reflect on and use written text to achieve certain goals, i.e. to develop one's own skills and knowledge and to actively participate in society. The essence of the paper consists of examples of practical use of selected methods of critical thinking in tea- ching Czech as a second/foreign language, which serve to motivate and develop writing and speaking. The paper is based on the results of my own research.
Links
TL03000293, research and development projectName: Slovotvorný analyzátor pro výuku češtiny pro cizince (SLAN)
Investor: Technology Agency of the Czech Republic, Word-formation Analysis Software Tool for Teaching Czech for Foreigners (SLAN)
PrintDisplayed: 21/7/2024 16:20