C 2024

Soft Skills im Fremdsprachenunterricht - ein Übersetzungskursentwurf

HRADÍLKOVÁ, Helena a Petr PYTLÍK

Základní údaje

Originální název

Soft Skills im Fremdsprachenunterricht - ein Übersetzungskursentwurf

Název česky

Soft skills ve výuce cizích jazyků - návrh překladatelského kurzu

Název anglicky

Soft skills in foreign language teaching - a draft translation course

Autoři

HRADÍLKOVÁ, Helena (203 Česká republika, domácí) a Petr PYTLÍK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Göttingen, Wendepunkte in der Fremdsprachenlehr- und lernforschung: Teil 2, od s. 51-63, 13 s. Fields of Linguistics - Aktuelle Fragestellungen und Herausforderungen, 2024

Nakladatel

Vandenhoeck & Ruprecht Verlage | Brill

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-8471-1683-7

Klíčová slova česky

měkké dovednosti ve výuce jazyků; problémově orientovaná výuka; překladatelské kurzy

Klíčová slova anglicky

soft skills in language teaching; problem-based learning; translation courses

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 2. 2024 12:31, Mgr. Helena Hradílková

Anotace

V originále

Stačí jen zběžný pohled na minulost a současnost výuky cizích jazyků na vysokých školách, abychom rozpoznali zásadní zlom, a to, že tradiční vzdělávací paradigma, v jehož rámci je učitel považován za "zprostředkovatele" obsahu, "znalostí" a studenti za "příjemce znalostí", jen stěží vyhovuje současným požadavkům na absolventy vysokých škol. To vede ke změně paradigmatu, které vychází z fundovaných psychologických, sociálních, emocionálních a pedagogických principů a jehož cílem je mimo jiné rozvíjet konkrétní měkké dovednosti ve třídě. Tento článek se zaměřuje jak na zakotvení inovativních výukových přístupů ve výuce cizích jazyků, tak na inovativní formy, obsah a výzvy pro vzdělávání (učitelů cizích jazyků), které by mohly přispět k rozvoji měkkých dovedností relevantních pro pedagogickou praxi.

Česky

Schon ein flüchtiger Blick auf die Vergangenheit und Gegenwart des Fremdsprachenunterrichts an den Universitäten genügt, um eine grundlegende Wende zu erkennen, nämlich dass das traditionelle dreidimensionale Bildungsparadigma, in dem der Unterrichtende als "Vermittler" von Inhalten, "vom Wissen" und die Studierende als "Wissensempfänger" betrachtet werden, den heutigen Anforderungen an HochschulabsolventInnen kaum noch gerecht wird. Dies führt zu einem Paradigmenwechsel, der auf fundierten psychologischen, sozialen, emotionalen und pädagogischen Grundsätzen beruht und unter anderem auf die Entwicklung konkreter Soft Skills im Unterricht abzielt. In diesem Beitrag geht es sowohl um die Einbettung innovativer Lehransätze in den Fremdsprachenunterricht als auch um innovative Formen, Inhalte und Herausforderungen für die (Fremdsprachenlehrer-)Ausbildung, die zur Entwicklung von praxisrelevanten Soft Skills beitragen können.