2023
Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: Koncepce – vývoj – aplikace
STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Lukáš ROKOS, Eva MINAŘÍKOVÁ, Libuše SAMKOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: Koncepce – vývoj – aplikace
Název česky
Hyperspace pro formativní hodnocení a badatelsky orientovanou výuku: Koncepce – vývoj – aplikace
Název anglicky
Hyperspace for formative assessment and inquiry-based teaching: Design – development – application
Autoři
STUCHLÍKOVÁ, Iva (203 Česká republika), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, garant, domácí), Lukáš ROKOS (203 Česká republika), Eva MINAŘÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Libuše SAMKOVÁ (203 Česká republika), Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí), Alena HOŠPESOVÁ (203 Česká republika) a Marcela JANÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Pedagogicka orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2023, 1211-4669
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/23:00134581
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
video v učitelském vzdělávání; badatelsky orientovaná výuka; formativní hodnocení; profesní vidění; didaktická analýza obsahu
Klíčová slova anglicky
video in teacher education; inquiry-based education; formative assessment; professional vision; didactic content analysis
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 27. 3. 2024 15:57, Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.
V originále
Badatelsky orientovaná výuka a formativní hodnocení jsou představiteli moderních metod a postupů ve výuce. Aby mohly být smysluplně a efektivně používány, je nutné vytvořit příležitosti k tomu, aby se s nimi učitelé seznamovali, promýšleli je a propojovali je s cíli a obsahy výuky. Tento text si klade za cíl představit online multimediální vzdělávací prostředí Hyperspace, které formou videozáznamů, textových a obrázkových popisů výuky představuje badatelsky orientovanou výuku a formativní hodnocení, a vede uživatele k jejich reflexi. Cílovou skupinou pro toto prostředí jsou (budoucí) učitelé i vzdělavatelé učitelů. Text nejprve představuje teoretická východiska, na kterých je prostředí postaveno, poté jeho design a vývoj. Detailně jsou popsány jednotlivé komponenty i možnosti práce s Hyperspace pro různé cílové skupiny. Na závěr jsou diskutovány výzvy pro budoucí rozvoj Hyperspace. Text je určen především vzdělavatelům učitelů, kteří chtějí využívat multimediální prostředí pro podporu (budoucích) učitelů.
Anglicky
Inquiry-based learning and formative assessment represent modern trends in education. Should they be used meaningfully and effectively to support pupil learning, teachers need to be provided with opportunities to learn about them, reflect on them and connect them to educational aims and content. This paper describes an online multimedia educational environment (Hyperspace) that introduces inquiry-based education and formative assessment through video sequences and textual/visual representations of teaching and learning, and supports the users in their reflection. Hyperspace is designed for (prospective) teachers and also teacher educators. The paper first mentions the theoretical background of Hyperspace, then its design and development. Individual components of the environment, as well as suggested procedures for working with it are described in detail. The text concludes with a discussion on the challenges of further development of Hyperspace. The paper is intended primarily for teacher educators who wish to use a multimedia environment for supporting (prospective) teachers.
Návaznosti
TL02000368, projekt VaV |
|