ŠAŠINKA, Čeněk, Michal ČERNÝ, Alžběta ŠAŠINKOVÁ, Nicola Catherine FOŘTOVÁ, Jiří RAMBOUSEK a Zdeněk STACHOŇ. Learning and Teaching in Virtual Reality. Possibilities and Limits of Collaborative Immersive Virtual Environments. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2023, 121 s. ISBN 978-80-280-0500-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0500-2023.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Learning and Teaching in Virtual Reality. Possibilities and Limits of Collaborative Immersive Virtual Environments
Název česky Učení a vzdělávání ve virtuální realitě. Možnosti a limity kolaborativního imersivního virtuálního prostředí
Název anglicky Learning and Teaching in Virtual Reality. Possibilities and Limits of Collaborative Immersive Virtual Environments
Autoři ŠAŠINKA, Čeněk, Michal ČERNÝ, Alžběta ŠAŠINKOVÁ, Nicola Catherine FOŘTOVÁ, Jiří RAMBOUSEK a Zdeněk STACHOŇ.
Vydání 1., elektronické vyd. Brno, 121 s. 2023.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Čítárna Munispace
ISBN 978-80-280-0500-9
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M280-0500-2023
Klíčová slova česky virtuální realita; kolaborativní virtuální realita; vzdělávání; VR vzdělávání; kartografie; výuka angličtiny; výuka zeměpisu; knihovny
Klíčová slova anglicky virtual reality; collaborative virtual reality; education; VR education; cartography; teaching English; teaching geography; libraries
Štítky Munipress
Změnil Změnila: Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá, učo 13047. Změněno: 11. 3. 2024 08:13.
Anotace
This book comprehensively explores immersive virtual reality (iVR) in educational settings. The beginning of the book sets out in detail the objectives of the “Education in Collaborative Immersive Virtual Environment” (EduINCIVE) project. It emphasises the development of the eDIVE platform, designed for collaborative education in immersive virtual reality. The project mainly focuses on developing software tailored to specific educational needs, particularly in languages and geography. The text also offers an empirical investigation into the implementation of iVR in libraries. The text highlights the importance of considering the limitations and strengths of iVR, advocating a balanced and critical approach to the adoption of technology. The intent is to complement rather than replace traditional educational methods, with a strong emphasis on creating a user-centric experience that adapts to the unique capabilities of iVR.
Anotace česky
Kniha komplexně zkoumá imerzivní virtuální realitu (iVR) ve vzdělávacím prostředí. Na začátku knihy jsou podrobně popsány cíle projektu EduINCIVE (Education in Collaborative Immersive Virtual Environment). Zdůrazňuje vývoj platformy eDIVE, určené pro kolaborativní vzdělávání v imerzivní virtuální realitě, která se zaměřuje především na vývoj softwaru přizpůsobeného specifickým vzdělávacím potřebám, zejména v oblasti jazykového a zeměpisného vzdělávání, ale také implementace iVR do prostředí knihoven. Text zdůrazňuje, že je velmi důležité brát v úvahu omezení a silné stránky iVR, a obhajuje vyvážený a kritický přístup k zavádění technologií. Cílem iVR je spíše doplnit než nahradit tradiční vzdělávací metody, přičemž velký důraz je kladen na vytvoření uživatelsky orientovaného zážitku, který se přizpůsobí specifickým možnostem iVR.
Anotace anglicky
This book comprehensively explores immersive virtual reality (iVR) in educational settings. The beginning of the book sets out in detail the objectives of the “Education in Collaborative Immersive Virtual Environment” (EduINCIVE) project. It emphasises the development of the eDIVE platform, designed for collaborative education in immersive virtual reality. The project mainly focuses on developing software tailored to specific educational needs, particularly in languages and geography. The text also offers an empirical investigation into the implementation of iVR in libraries. The text highlights the importance of considering the limitations and strengths of iVR, advocating a balanced and critical approach to the adoption of technology. The intent is to complement rather than replace traditional educational methods, with a strong emphasis on creating a user-centric experience that adapts to the unique capabilities of iVR.
VytisknoutZobrazeno: 27. 5. 2024 20:38