MACHÁŇOVÁ, Veronika. Triviální vzdělávání moravských dívek (sonda do poměrů škol Brněnského kraje na konci 18. století). Moravský zemský archiv v Brně, 2024, s. 113–127. ISBN 978-80-88145-63-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Triviální vzdělávání moravských dívek (sonda do poměrů škol Brněnského kraje na konci 18. století)
Název anglicky Trivial education of Moravian girls (a probe into the conditions of schools in the Brno region at the end of the 18th century)
Autoři MACHÁŇOVÁ, Veronika.
Vydání od s. 113–127, 15 s. 2024.
Nakladatel Moravský zemský archiv v Brně
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-88145-63-9
Klíčová slova anglicky girls’ education; school reports; Brno region; General School Ordinance; minor schools (Trivialschulen)
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Veronika Macháňová, učo 448584. Změněno: 12. 3. 2024 13:20.
Anotace
Příspěvek je věnován triviálnímu vzdělávání dívek na Moravě na konci 18. století na příkladu Brněnského kraje. Roku 1774 byla tzv. Všeobecným školním řádem pro německé normální, hlavní a triviální školy ve všech císařských dědičných zemích zavedena všeobecná školní docházka pro děti ve věku šesti až dvanácti let, která měla platit bez rozdílu pohlaví, stavu a náboženství. Vzdělání tak mělo být nově poskytováno nejen dívkám z privilegovaných vrstev, které v téže době bývaly již gramotné, ale také dívkám z nižších vrstev, včetně děvčat z venkovského prostředí. Ty měly získat elementární vzdělání na tzv. triviálních školách, které byly nejnižším stupněm elementárních škol v rámci pevného řádu organizace nižšího školství. Konkrétní představu o vzdělávání dívek, zejména o rozsahu jejich školní docházky do jednotlivých triviálních škol podávají školské fase ze zkoumaného období. Výzkum umožnil sledovat počty triviálních škol a rozvinutost sítě v kraji, dále pak sociální skladbu školou povinných žákyň a jejich plnění školní docházky. U docházky byly odhaleny jednak ovlivňující faktory, jednak rozdíly v rámci sledovaných skupin, ať už z hlediska náboženství, schopnosti platit či neplatit školné, nebo napříč sledovanými lokalitami. Podstatnou část pak představuje komparace stavu dívčího a chlapeckého vzdělávání na přelomu 80. a 90. let 18. století.
Anotace anglicky
The paper deals with the trivial education of girls in Moravia at the end of the 18th century using the Brno region as an example. In 1774, the General School Ordinance (officially titled Allgemeine Schulordnung für die deutschen Normal-, Haupt- und Trivialschulen in den sämtlichen Kaiserlichen Erbländern in German) introduced universal schooling for children aged six to twelve, without distinguishing based on sex, social status, or religion. Education was thus to be newly provided not only for girls from the privileged classes, who were already literate at that time, but also for girls from the lower classes, including those from the countryside. These were to receive elementary education in the minor schools (the so-called Trivialschulen in German) which were the lowest level of elementary schools within the fixed order of lower education. A specific idea of the education of girls, especially of the extent of their schooling in the various trivial schools, is given by the school reports from 1787–1791. The research made it possible to observe the number of minor schools and the development of their network in the region as well as the social composition of school girls and their school attendance. It further revealed the most common factors influencing children’s attendance and differences within the studied groups (regarding religion, ability to pay school fees, or across locations). A substantial part is then a comparison of girls’ and boys’ education at the turn of the 1790s.
Návaznosti
MUNI/A/1358/2022, interní kód MUNázev: Kde stojí historiografie v 21. století?
Investor: Masarykova univerzita, Kde stojí historiografie v 21. století?
VytisknoutZobrazeno: 7. 6. 2024 00:08