JUŘÍKOVÁ, Zuzana, Nicol DOSTÁLOVÁ, Libor JUHAŇÁK a Vojtěch JUŘÍK. Studying Metacognitive Learning Processes with the Use of Eye-tracking Technology. In INTED2024 Proceedings. 2024. ISBN 978-84-09-59215-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.21125/inted.2024.1250.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Studying Metacognitive Learning Processes with the Use of Eye-tracking Technology
Autoři JUŘÍKOVÁ, Zuzana, Nicol DOSTÁLOVÁ, Libor JUHAŇÁK a Vojtěch JUŘÍK.
Vydání INTED2024 Proceedings, 2024.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Konferenční abstrakt
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Španělsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-84-09-59215-9
ISSN 2340-1079
Doi http://dx.doi.org/10.21125/inted.2024.1250
Klíčová slova anglicky metacognitive learning processes; self-regulated learning; eye tracking; experimental study
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Juříková, Ph.D., učo 341797. Změněno: 20. 3. 2024 16:04.
Anotace
Emerging technologies considerably broaden research possibilities and bring new insights into well-established areas of study such as metacognitive processes in learning. Next to the behavioral assessments, traditional methods for inferring cognitive processing in this context have been interviews and self-reporting measurements. These methods, however, have limitations as they involve subjective judgments and cannot capture the temporal fluctuations in cognitive processes. Regarding this, the need for an objective measurement that directly reflects cognitive processing during learning tasks has been recognized. Therefore, the application of eye-tracking technology has been proposed to investigate cognitive activities in the process of learning. Utilizing eye movement measures obtained by this technology offer the opportunity to validate assumptions about individuals' gaze patterns and possible attention during the interaction with the learning content. Next to basic text only learning materials, it is especially multimedia learning materials, encompassing both visual and verbal instructional messages, which are widely employed in various educational settings. Despite their common usage, only recently a research focus on understanding how specifically the cognitive activities manifest in multimedia learning has arised. This contribution introduces the use of advanced eye-tracking technologies in experimental research of metacognitive processes occurring during learning text-based and multimedia materials. Theoretical, methodological and instrumental aspects are discussed in the context of the preliminary analysis of collected empirical data.
Návaznosti
GA21-08218S, projekt VaVNázev: Využití multimodální analytiky učení pro studium procesů seberegulovaného učení v systémech pro řízení výuky
Investor: Grantová agentura ČR, Využití multimodální analytiky učení pro studium procesů seberegulovaného učení v systémech pro řízení výuky
VytisknoutZobrazeno: 30. 4. 2024 20:14