j 2023

Není čeština jako čeština. Příprava budoucích učitelů na výuku češtiny jako druhého/cizího jazyka na Katedře českého jazyka a literatury PdF MU

KROČA, David a Hana SVOBODOVÁ

Základní údaje

Originální název

Není čeština jako čeština. Příprava budoucích učitelů na výuku češtiny jako druhého/cizího jazyka na Katedře českého jazyka a literatury PdF MU

Název anglicky

There is no Czech like Czech. Preparing future teachers to teach Czech as a second/foreign language at the Department of Czech Language and Literature, Faculty of Arts, MU

Autoři

KROČA, David (203 Česká republika, garant, domácí) a Hana SVOBODOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

CASALC Review, Czechia, MUNI Press, 2023, 1804-9435

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Obor

60202 Specific languages

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/23:00133877

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

čeština jako druhý/cizí jazyk; heterogenní třída; jedinec s odlišným mateřským jazykem; Pedagogická fakulta MU; příprava budoucích pedagogů; učebnice češtiny pro cizince

Klíčová slova anglicky

Czech as a second/foreign language; heterogeneous classroom; individual with a different mother tongue; MU Faculty of Education; preparation of future teachers; Czech textbooks for foreigners

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2024 13:48, PhDr. Ivana Kolářová, CSc.

Anotace

V originále

Nejen vzhledem k současným geopolitickým okolnostem vzrůstá potřeba připravovat budoucí pedagogy na situace, kdy budou pracovat s jazykově heterogenní třídou. Zejména učitelé češtiny by měli umět reagovat na tento stav a poradit si ve třídě, v níž vedle sebe zasednou děti s neznalostí češtiny a děti, pro něž je čeština jazykem mateřským. Příspěvek nastiňuje přípravu budoucích učitelů češtiny jako mateřského jazyka a češtiny jako druhého/cizího jazyka na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Cílem zdejší Katedry českého jazyka a literatury je inovovat přípravu budoucích vyučujících a rozvíjet jejich kompetence pro práci s jazykově (i kulturně) heterogenními skupinami, a to jak po stránce pedagogické a didaktické, tak i organizační, sociální a interkulturní. Vzhledem k uvedeným strategickým cílům jsou na této katedře realizovány nové formy přípravy budoucích pedagogů. Mezi podporující aktivity patří například kurzy češtiny jako druhého jazyka, na kterých se podílejí sami studenti programu Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem.

Anglicky

Not only due to the current geopolitical circumstances, there is a growing need to prepare future teachers for situations where they will be working with a linguistically heterogeneous classroom. Czech teachers in particular should be able to respond to this situation and cope in a classroom where children with no knowledge of Czech and children for whom Czech is their mother tongue sit side by side. The paper outlines the preparation of future teachers of Czech as a mother tongue and Czech as a second/foreign language at the Faculty of Education of Masaryk University. The aim of the Department of Czech Language and Literature is to innovate the preparation of future teachers and to develop their competences for working with linguistically (and culturally) heterogeneous groups, both pedagogically and didactically, as well as in terms of organisation, social and intercultural aspects. In view of these strategic objectives, new forms of training for future teachers are being implemented in this department. Supporting activities include, for example, courses in Czech as a second language, in which students of the programme Teaching Czech Language and Literature for Primary Schools and specialising in pupils with a different mother tongue participate.

Návaznosti

OTVŘ-4115731570, interní kód MU
Název: Rozvoj komunikačních kompetencí v jazykově heterogenních třídách
Investor: Ostatní - tuzemské, Rozvoj komunikačních kompetencí v jazykově heterogenních třídách