B 2024

Mankind – Music – Technology. Technology in the Musical Thinking of the 20th and Early 21st Centuries

FLAŠAR, Martin

Základní údaje

Originální název

Mankind – Music – Technology. Technology in the Musical Thinking of the 20th and Early 21st Centuries

Název česky

Člověk – hudba – technika. Technologie v hudebním myšlení 20. a počátku 21. století

Název anglicky

Mankind – Music – Technology. Technology in the Musical Thinking of the 20th and Early 21st Centuries

Autoři

Vydání

1. vyd. Brno, 145 s. Masaryk University Monographs, svazek číslo 3, 2024

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-280-0364-7

Klíčová slova česky

hudba; technologie; hudební myšlení; elektroakustická hudba; posttechnolgie; modernismus; postmodernismus

Klíčová slova anglicky

music; technology; musical thinking; electroacoustic music; post-technolgy; modernism; postmodernism

Štítky

Změněno: 19. 4. 2024 10:25, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Anotace

V originále

four basic artistic strategies forming separate types: critical attitude, adaptation of technological models, recycling, and inspiration. These strategies are ranked from generally negative attitudes through specifically positive to generally positive.

Česky

Tato kniha zkoumá modality vztahů člověka a technologie, které se promítají do hudebního myšlení autorů artificiální hudby 20. a počátku 21. století. Diskurzivní a referenční rámec pojednání tvoří především individuální umělecké poetiky a obecnější hudebně-estetické reflexe zasazené do základních teoretických koncepcí technologie a jejích funkcí v kultuře a společnosti. Výchozím momentem práce je Heideggerova přednáška Die Frage nach Technik, v níž autor navrhuje humanizaci techniky prostřednictvím umění. Dále je problematika vztahu člověka, hudby a techniky zkoumána z těchto tří úhlů pohledu. Kap. 3 se zabývá hudbou z hlediska techniky, kap. 4 analyzuje proměny hudebního artefaktu ve vývojovém oblouku 20. století od číselné abstrakce přes digitalizaci po materializaci v hudebních i mimohudebních uměleckých formách. Kap. 5 je reprezentací člověka a jeho myšlení ve vztahu k technologii v hudbě. Zde rozlišujeme čtyři základní typy postojů hudebního myšlení k technologii členěné podle míry vlivy připisovaného technologii: technoutopický/technooptimistický, technorealistický, technoskeptický a posttechnologický. V rámci posledního zmíněného postoje pak definujeme čtyři základní umělecké strategie, které vytvářejí samostatné typy: kritický postoj, adaptaci technologických modelů, recyklaci a inspiraci. Tyto strategie jsou seřazeny od obecně negativních postojů,přes konkrétně pozitivní po obecně pozitivní.