J 2024

Technika nástěnných maleb Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna

ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela; Jan VOJTĚCHOVSKÝ a Petra LESNIAKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Technika nástěnných maleb Jana Jiřího Etgense v Rajhradu u Brna

Název anglicky

Technique of wall paintings by Jan Jiří Etgens in Rajhrad near Brno

Autoři

ŠEFERISOVÁ LOUDOVÁ, Michaela (203 Česká republika, garant, domácí); Jan VOJTĚCHOVSKÝ (203 Česká republika) a Petra LESNIAKOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

UMENI-ART, INST ART HIST ACAD SCI CZECH REPUBLIC, 2024, 0049-5123

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.000 v roce 2023

Kód RIV

RIV/00216224:14210/24:00139451

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

999

EID Scopus

999

Klíčová slova česky

nástěnná malba; techniky; fresco; fresco-secco; Jan Jiří Etgens; Rajhrad; malířství 18. století; Andrea Pozzo; Perspectiva pictorum atque architectorum

Klíčová slova anglicky

ceiling painting; techniques; fresco; fresco-secco; Johann Georg Etgens; Rajhrad; 18th century painting; Andrea Pozzo; Perspectiva pictorum atque architectorum

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 3. 2025 07:54, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek představuje výsledky restaurátorského, materiálového a uměleckohistorického průzkumu nástěnných maleb nad hudebním kůrem v západní části chrámu sv. Petra a Pavla v Rajhradu u Brna (Andělský koncert, Oslava sv. Agáty a Oslava sv. Floriána), jež vytvořil roku 1726 malíř a freskař Jan Jiří Etgens (1691–1757). Průzkum byl zaměřen zejména na zjištění původní techniky díla a technologických postupů, které zde byly použity. Jednotlivé elementy díla (omítkové vrstvy, rytá podkresba, pigmenty, způsob malířského podání) korespondují s tiskem vydanými instrukcemi pro malíře nástěnných maleb v traktátu Andrey Pozza (1642–1709) Perspectiva pictorum atque architectorum (1693–1700), jenž je v tomto případě doložen přímo v Etgensově vlastnictví. Za ojedinělé lze označit odhalení vzácné sinopie, u níž je téměř s jistotou možné konstatovat, že pochází přímo z Etgensovy ruky.

Anglicky

The text presents the results of restoration, material and art-historical research of the wall paintings above the choir loft in the western part of the Church of SS. Peter and Paul in Rajhrad near Brno (The Concert of Angels, The Apotheose of St. Agatha and The Apotheose of St. Florian), created in 1726 by the painter and fresco artist Johann Georg Etgens (1691-1757). The research was mainly aimed at identifying the original technique of the work and the technological processes used. The elements of the work (plaster layers, engraved underpainting, pigments, the manner of painting) correspond to the printed instructions for mural painters in Andrea Pozzo's (1642-1709) treatise Perspectiva pictorum atque architectorum (1693-1700), which in this case is documented directly in Etgens' possession. The discovery of a rare sinopia which can almost certainly be attributed to Etgens, is unique.

Návaznosti

GA21-13208S, projekt VaV
Název: Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí
Investor: Grantová agentura ČR, Barokní nástěnná malba mezi teorií a praxí