k 2024

Partitivity and space in spoken and sign languages

VLÁŠKOVÁ, Lucia a Marcin WĄGIEL

Základní údaje

Originální název

Partitivity and space in spoken and sign languages

Autoři

VLÁŠKOVÁ, Lucia (703 Slovensko, garant, domácí) a Marcin WĄGIEL (616 Polsko, domácí)

Vydání

Spatial Cognition 2024, 2024

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

60203 Linguistics

Stát vydavatele

Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

partitivity; typology; sign language; Czech Sign Language

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 7. 2024 13:31, Mgr. Marcin Wągiel, Ph.D.

Anotace

V originále

In this work, we investigate partitivity marking in spoken and sign languages, focusing on the locative and ablative strategies. We aim to extend the typology of partitive constructions by including evidence from sign languages and to explore the semantic component allowing locative and ablative markers to serve as both spatial and partitivity expressions. We report on finding a new ablative construction in Czech Sign Language (ČZJ) using the sign FROM^IX-a, which differs from the high vs. low position strategy found in other sign languages. The sign language data further indicates the tight semantic relationship between the spatial use of locative and directional expressions and their use as partitive markers. We submit that the facts potentially support a mereotopological perspective on part-whole structures that treats parthood not as a primitive notion but rather as a notion that is derived from more general topological concepts.

Návaznosti

GA24-10073S, projekt VaV
Název: Klasifikace klasifikátorů
Investor: Grantová agentura ČR, Klasifikace klasifikátorů
MUNI/A/1325/2022, interní kód MU
Název: Lingvistická analýza konštrukcií modifikujúcich stupeň a číslo v prirodzených jazykoch – študenti ÚJaB
Investor: Masarykova univerzita, Lingvistická analýza konštrukcií modifikujúcich stupeň a číslo v prirodzených jazykoch – študenti ÚJaB