2024
AI Literacy in Higher Education : Theory and Design
ČERNÝ, MichalZákladní údaje
Originální název
AI Literacy in Higher Education : Theory and Design
Autoři
ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Cham, New Media Pedagogy : Research Trends, Methodological Challenges, and Successful Implementations, od s. 364-379, 16 s. 2024
Nakladatel
Springer
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50803 Information science
Stát vydavatele
Švýcarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/24:00136834
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-3-031-63234-1
ISSN
UT WoS
001285637200024
EID Scopus
2-s2.0-85199657716
Klíčová slova anglicky
AI literacy; Artificial intelligence; ChatGPT; Competency framework; Delphi method; Google Bard; Information literacy; participatory research methods
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2025 21:52, doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D.
Anotace
V originále
The study focused on defining AI literacy in the context of university education. New forms of education and content are required in a rapidly changing technological environment. Students may feel uneasy about the changes that the university and their everyday world bring. This study analyses the results of a workshop in which students (18) with deep education in AI were asked to work on a framework for AI literacy using the Delphi method. The students defined ten areas essential to AI literacy: general overview and theory; ethics and social impacts; learning and trend tracking; technological skills; practical experience; critical thinking and information literacy; authorship and plagiarism; privacy and security; and experience with tools.
Návaznosti
MUNI/A/1509/2023, interní kód MU |
|