D 2024

AI Literacy in Higher Education : Theory and Design

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

AI Literacy in Higher Education : Theory and Design

Autoři

ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Cham, New Media Pedagogy : Research Trends, Methodological Challenges, and Successful Implementations, od s. 364-379, 16 s. 2024

Nakladatel

Springer

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50803 Information science

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/24:00136834

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-031-63234-1

ISSN

UT WoS

001285637200024

EID Scopus

2-s2.0-85199657716

Klíčová slova anglicky

AI literacy; Artificial intelligence; ChatGPT; Competency framework; Delphi method; Google Bard; Information literacy; participatory research methods

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 17. 3. 2025 21:52, doc. RNDr. Michal Černý, Ph.D.

Anotace

V originále

The study focused on defining AI literacy in the context of university education. New forms of education and content are required in a rapidly changing technological environment. Students may feel uneasy about the changes that the university and their everyday world bring. This study analyses the results of a workshop in which students (18) with deep education in AI were asked to work on a framework for AI literacy using the Delphi method. The students defined ten areas essential to AI literacy: general overview and theory; ethics and social impacts; learning and trend tracking; technological skills; practical experience; critical thinking and information literacy; authorship and plagiarism; privacy and security; and experience with tools.

Návaznosti

MUNI/A/1509/2023, interní kód MU
Název: Design Thinking Action Lab: společnost a technologie
Investor: Masarykova univerzita, Design Thinking Action Lab: společnost a technologie