2024
School, ideas and values in the age of tl;dr. Essay
JEŽEK, ZdeněkZákladní údaje
Originální název
School, ideas and values in the age of tl;dr. Essay
Název česky
Škola, ideje a hodnoty ve věku tl;dr. Esej
Název anglicky
School, ideas and values in the age of tl;dr. Essay
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, 2024
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Popularizační texty a aktivity
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
ISBN
978-80-280-0567-2
Štítky
Změněno: 2. 9. 2024 12:56, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
In the world that offers us an abundance of information, opinions or attitudes, what can be trusted to? Does the school education provide any sufficient tools to find a way in this flood of information? Is it possible to use common sense to fight with misinformation? Furthermore, are not the metaphors of a flood and a fight only linguistic devices shifting the meaning of the entire subject matter from rationality to emotionality? The society of the 21st century has to cope with many pitfalls. One of them is the oversaturation with information, in which a nonexpert has no chance to find a correct one – but at the same time, everyone faces not only to the possibility, but rather to the obligation to opt an opinion. In public discussion, a simplification frequently occurs, complex topics are reduced to plain theses, and a profound analysis is substituted with the afterword tl;dr. Too long; didn’t read. This essay deals with the issue of the relation between education and values, using examples of working with literary texts to explore how to develop comprehension, analytical skills and a willingness to avoid simple explanations of complex topics.
Česky
Čemu věřit ve světě, který svým obyvatelům nabízí záplavu informací, názorů a postojů? Disponuje školní vzdělávání nástroji, které umožní se v této záplavě vyznat? Pomůže používání zdravého rozumu v boji proti dezinformacím? A nejsou metafory záplavy a boje použité v předchozích větách jazykovým prostředkem, který posouvá smysl celého sdělení od racionality směrem k emocionalitě? Společnost 21. století se musí vyrovnat s mnoha nástrahami. Jednou z nich je přesycení informacemi, ve kterých se laik téměř nemá šanci vyznat – zároveň je však každý postaven nejen před možnost, ale spíše povinnost vybrat si názorové stanovisko. Ve veřejné diskusi proto často dochází ke zjednodušování, komplexní témata jsou redukována na jednoduché teze a důkladnou analýzu nahrazuje dovětek tl;dr. Too long; didn’t read – příliš dlouhé; nečetl*a jsem. Esej se zabývá otázkou vztahu vzdělávání a hodnot, přičemž na příkladech práce s literárními texty zkoumá, jak rozvíjet porozumění, analytické dovednosti a ochotu vyhýbat se jednoduchým vysvětlením složitých témat.
Anglicky
In the world that offers us an abundance of information, opinions or attitudes, what can be trusted to? Does the school education provide any sufficient tools to find a way in this flood of information? Is it possible to use common sense to fight with misinformation? Furthermore, are not the metaphors of a flood and a fight only linguistic devices shifting the meaning of the entire subject matter from rationality to emotionality? The society of the 21st century has to cope with many pitfalls. One of them is the oversaturation with information, in which a nonexpert has no chance to find a correct one – but at the same time, everyone faces not only to the possibility, but rather to the obligation to opt an opinion. In public discussion, a simplification frequently occurs, complex topics are reduced to plain theses, and a profound analysis is substituted with the afterword tl;dr. Too long; didn’t read. This essay deals with the issue of the relation between education and values, using examples of working with literary texts to explore how to develop comprehension, analytical skills and a willingness to avoid simple explanations of complex topics.