2024
Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů
ČEŠKOVÁ, Tereza a Veronika NAJVAROVÁZákladní údaje
Originální název
Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů
Název česky
Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů
Název anglicky
Selected Reflective Approaches in the Preparation of Future Teachers
Autoři
Vydání
Pro Futuro 6 Vybrané přístupy a nástroje na podporu reflektivní praxe v učitelském vzdělávání, 2024
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
reflexe; reflektivní přístupy; příprava učitelů
Klíčová slova anglicky
reflection; reflective approaches; teacher training
Změněno: 6. 9. 2024 09:09, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
V originále
Reflektivní kompetence zakládá profesionalitu v učitelství. Podmiňuje schopnost profesionálů nahlížet a vysvětlovat, hodnotit a zdůvodňovat (a do jisté míry i zpochybňovat) jejich jednání, a na tomto základě pro ně navrhovat alternativní postupy. Také proto je reflektivní kompetence součástí učitelských profesních standardů, vč. „národního“ (MŠMT). S cílem podporovat u (budoucích) učitelů jejich reflektivní kompetence jsou vytvářený a aplikovány různé přístupy, metody a nástroje s tím, že některé z nich jsou „obsahově zaměřené". Znamená to, že v nich hraje důležitou roli učitelova a žákova práce s učivem.
Anglicky
Reflective competence underpins professionalism in teaching. It conditions the ability of professionals to view and explain, evaluate and justify (and to some extent question) their actions, and on this basis to suggest alternative courses of action for them. This is also why reflective competence is part of the teacher professional standards, incl. the national one. In order to promote reflective competence in (future) teachers, different approaches, methods and tools are developed and applied, some of them being "content-based". This means that the teacher's and pupil's work with the curriculum plays an important role in them.