p 2024

Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů

ČEŠKOVÁ, Tereza a Veronika NAJVAROVÁ

Základní údaje

Originální název

Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů

Název česky

Vybrané reflektivní přístupy v přípravě budoucích učitelů

Název anglicky

Selected Reflective Approaches in the Preparation of Future Teachers

Vydání

Pro Futuro 6 Vybrané přístupy a nástroje na podporu reflektivní praxe v učitelském vzdělávání, 2024

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

reflexe; reflektivní přístupy; příprava učitelů

Klíčová slova anglicky

reflection; reflective approaches; teacher training
Změněno: 6. 9. 2024 09:09, Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.

Anotace

V originále

Reflektivní kompetence zakládá profesionalitu v učitelství. Podmiňuje schopnost profesionálů nahlížet a vysvětlovat, hodnotit a zdůvodňovat (a do jisté míry i zpochybňovat) jejich jednání, a na tomto základě pro ně navrhovat alternativní postupy. Také proto je reflektivní kompetence součástí učitelských profesních standardů, vč. „národního“ (MŠMT). S cílem podporovat u (budoucích) učitelů jejich reflektivní kompetence jsou vytvářený a aplikovány různé přístupy, metody a nástroje s tím, že některé z nich jsou „obsahově zaměřené". Znamená to, že v nich hraje důležitou roli učitelova a žákova práce s učivem.

Anglicky

Reflective competence underpins professionalism in teaching. It conditions the ability of professionals to view and explain, evaluate and justify (and to some extent question) their actions, and on this basis to suggest alternative courses of action for them. This is also why reflective competence is part of the teacher professional standards, incl. the national one. In order to promote reflective competence in (future) teachers, different approaches, methods and tools are developed and applied, some of them being "content-based". This means that the teacher's and pupil's work with the curriculum plays an important role in them.