J 2024

Momenty - didaktický problém?

MUSILOVÁ, Pavla a Jana MUSILOVÁ

Základní údaje

Originální název

Momenty - didaktický problém?

Název česky

Momenty - didaktický problém?

Název anglicky

Torgue - problem in physics education?

Autoři

MUSILOVÁ, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí) a Jana MUSILOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Československý časopis pro fyziku, Praha, Fyzikální ústav AV ČR, 2024, 0009-0700

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10300 1.3 Physical sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Přírodovědecká fakulta

Klíčová slova česky

moment síly; fyzikální vzdělávání

Klíčová slova anglicky

torgue; physics education

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 18. 9. 2024 22:26, prof. RNDr. Jana Musilová, CSc.

Anotace

V originále

Příspěvek spadající do oblasti praktické didaktiky fyziky, středoškolské i bakalářské univerzitní, se zabývá problematikou didaktického přístupu k výkladu momentů vektorových veličin (moment síly, moment hybnosti, jejich definice a aplikace ve fyzikálních zákonech). Na první pohled jde o triviální záležitost  matematická definice vyžaduje „pouze“ znalost pojmu vektorový součin. Ukazuje se však, že se na tento matematický aparát na středních školách, a v současnosti bohužel ani v úvodu bakalářského vysokoškolského studia, nelze příliš spoléhat. V příspěvku se po zhodnocení nejběžnějších používaných přístupů zaměřujeme na fyzikálně a matematicky korektní výklad pojmů „moment síly vzhledem k bodu“ a „moment síly vzhledem k ose“. Věnujeme se také pojmu „rameno síly“, jen zdánlivě neproblematickému. (Problematika momentu hybnosti je pak zcela analogická.)

Anglicky

The contribution falling into the field of practical didactics of Physics for secondary school and bachelor university studies, presents a possible didactic approach to the interpretation of momenta of vector quantities (e.g. torgue or angular momentum, their definition and application in the laws of physics). At first glance, the problem is trivial, because the mathematical definition requires "only" knowledge of the concept of a cross product. However, this mathematical concept is not too suitable for secondary schools, and unfortunately , even at the beginning of university studies (taking into account the current mathematical knowledge of secondary school graduates). In the paper, after the evaluation of the most common approaches, we focus on the physically and mathematically correct interpretation of the terms "torgue with respect to a point" and „torgue with respect to an axis“. ". We also deal with the term "the arm of a force", only seemingly unproblematic. (The concept of the angular momentum is then completely analogous.)