2024
Momenty - didaktický problém?
MUSILOVÁ, Pavla a Jana MUSILOVÁZákladní údaje
Originální název
Momenty - didaktický problém?
Název česky
Momenty - didaktický problém?
Název anglicky
Torgue - problem in physics education?
Autoři
MUSILOVÁ, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí) a Jana MUSILOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Československý časopis pro fyziku, Praha, Fyzikální ústav AV ČR, 2024, 0009-0700
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
10300 1.3 Physical sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Přírodovědecká fakulta
Klíčová slova česky
moment síly; fyzikální vzdělávání
Klíčová slova anglicky
torgue; physics education
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 18. 9. 2024 22:26, prof. RNDr. Jana Musilová, CSc.
V originále
Příspěvek spadající do oblasti praktické didaktiky fyziky, středoškolské i bakalářské univerzitní, se zabývá problematikou didaktického přístupu k výkladu momentů vektorových veličin (moment síly, moment hybnosti, jejich definice a aplikace ve fyzikálních zákonech). Na první pohled jde o triviální záležitost matematická definice vyžaduje „pouze“ znalost pojmu vektorový součin. Ukazuje se však, že se na tento matematický aparát na středních školách, a v současnosti bohužel ani v úvodu bakalářského vysokoškolského studia, nelze příliš spoléhat. V příspěvku se po zhodnocení nejběžnějších používaných přístupů zaměřujeme na fyzikálně a matematicky korektní výklad pojmů „moment síly vzhledem k bodu“ a „moment síly vzhledem k ose“. Věnujeme se také pojmu „rameno síly“, jen zdánlivě neproblematickému. (Problematika momentu hybnosti je pak zcela analogická.)
Anglicky
The contribution falling into the field of practical didactics of Physics for secondary school and bachelor university studies, presents a possible didactic approach to the interpretation of momenta of vector quantities (e.g. torgue or angular momentum, their definition and application in the laws of physics). At first glance, the problem is trivial, because the mathematical definition requires "only" knowledge of the concept of a cross product. However, this mathematical concept is not too suitable for secondary schools, and unfortunately , even at the beginning of university studies (taking into account the current mathematical knowledge of secondary school graduates). In the paper, after the evaluation of the most common approaches, we focus on the physically and mathematically correct interpretation of the terms "torgue with respect to a point" and „torgue with respect to an axis“. ". We also deal with the term "the arm of a force", only seemingly unproblematic. (The concept of the angular momentum is then completely analogous.)