2024
Russian Imperialism and Byzantium (1801–2023) : Architecture, Visual Culture, and Scholarship
FOLETTI, IvanZákladní údaje
Originální název
Russian Imperialism and Byzantium (1801–2023) : Architecture, Visual Culture, and Scholarship
Autoři
FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Berlin, Medieval Art, Modern Politics, od s. 31-57, 27 s. Sense, Matter, and Medium, 11, 2024
Nakladatel
De Gruyter
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/24:00137852
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-3-11-143681-4
Klíčová slova anglicky
Russian Imperialism; Art; Architecture; USSR; Scholarship; Napoleon; Putin; Stalin
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 3. 2025 15:24, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
Anotace
V originále
The aim of this essay is toreflect on the nature and meaning of the Byzantine and Russian medieval visual legacies in czarist imperialism in the nineteenth century. It then discusses the SovietUnion’s use of similar visual strategies (in a completely opposite ideological vein) before turning to the (mis)appropriation of the past in contemporary Russia. Throughout, Moscow’s Cathedral of Christ the Savior, a building most emblematic of Russianimperialism, will serve as a unifying point. Built, destroyed, and rebuilt over the lasttwo centuries, this monument is a true barometer of the use (and abuse) of the pastby Russian and Soviet regimes