C 2024

Russian Imperialism and Byzantium (1801–2023) : Architecture, Visual Culture, and Scholarship

FOLETTI, Ivan

Základní údaje

Originální název

Russian Imperialism and Byzantium (1801–2023) : Architecture, Visual Culture, and Scholarship

Autoři

FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Berlin, Medieval Art, Modern Politics, od s. 31-57, 27 s. Sense, Matter, and Medium, 11, 2024

Nakladatel

De Gruyter

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/24:00137852

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-11-143681-4

Klíčová slova anglicky

Russian Imperialism; Art; Architecture; USSR; Scholarship; Napoleon; Putin; Stalin

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 3. 2025 15:24, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

The aim of this essay is toreflect on the nature and meaning of the Byzantine and Russian medieval visual legacies in czarist imperialism in the nineteenth century. It then discusses the SovietUnion’s use of similar visual strategies (in a completely opposite ideological vein) before turning to the (mis)appropriation of the past in contemporary Russia. Throughout, Moscow’s Cathedral of Christ the Savior, a building most emblematic of Russianimperialism, will serve as a unifying point. Built, destroyed, and rebuilt over the lasttwo centuries, this monument is a true barometer of the use (and abuse) of the pastby Russian and Soviet regimes