E 2024

Navigating Through eXistenZ

HORÁKOVÁ, Jana; Martin FLAŠAR; Adam FRANC; Michael FRANĚK; Tomáš STAUDEK et. al.

Základní údaje

Originální název

Navigating Through eXistenZ

Název česky

Navigating Through eXistenZ

Vydání

2024

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Uspořádání (zogranizování) výstavy (s/bez krit. katal.)

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Rakousko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Ars Electronica; Naděje; Existence; výstava; digitální kultura

Klíčová slova anglicky

Ars Electronica; Hope; Existence; exhibition; digital culture

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 12. 2024 16:21, doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Anotace

V originále

Exhibition abstract: How to navigate the parallel and intertwined spaces we inhabit? How to connect to the flow of being, to collective memories, to planetary and individual consciousness? How to navigate our existence? The exhibition explores, in a largely ethnographic manner, the connections between art, technology and society and how these elements influence and interact in the various spaces and contexts we inhabit and create. It focuses on exploring the POV experience of existence as mediated by our bodies and senses, as well as their technological simulations and prostheses. The title of the exhibition is an appropriation of the title of the sci-fi film eXistenZ (Cronenberg, 1999) in order to foster a dialogue between the film and the exhibition. The film follows a game designer playing a game she has created. We are like her, designers and players of the games we call our lives, trying to get beyond the surfaces of the visible and audible, trying to discern the patterns behind them, trying to get beyond the boundaries defined by the rules of the game. We play to find direction and hope in the mazes and traps of all these realities. In order to play these games, we traverse physical worlds (landscapes, cities, bodies, identities) and simulated digital worlds (digital games, social networks, and datasets of quantified selves). The exhibits are traces and records of games played not by conquerors but by ethnographers (wanderers, flaneurs, and nomads).

Česky

Anotace výstavy: Jak se orientovat v paralelních a propletených prostorech, které obýváme? Jak se napojit na tok bytí, na kolektivní vzpomínky, na planetární a individuální vědomí? Jak se orientovat v naší existenci? Výstava převážně etnografickým způsobem zkoumá spojení mezi uměním, technologií a společností a jak se tyto prvky ovlivňují a interagují v různých prostorech a kontextech, které obýváme a vytváříme. Zaměřuje se na zkoumání POV zkušenosti existence zprostředkované našimi těly a smysly, stejně jako jejich technologickými simulacemi a protézami. Název výstavy je přivlastněním názvu sci-fi filmu eXistenZ (Cronenberg, 1999) s cílem podpořit dialog mezi filmem a výstavou. Děj filmu sleduje herní designérku, která hraje hru, kterou sama vytvořila. Jsme jako ona, designéři a hráči her, kterým říkáme naše životy, snažíme se dostat za povrchy viditelného a slyšitelného, snažíme se rozeznat vzory za nimi, snažíme se dostat za hranice definované pravidly hry. hrajeme, abychom našli směr a naději v bludištích a pastích všech těchto realit. Abychom tyto hry mohli hrát, procházíme fyzickými světy (krajiny, města, těla, identity) a simulovanými digitálními světy (digitální hry, sociální sítě a datové sady kvantifikovaných já). Exponáty jsou stopy a záznamy her, které nehráli dobyvatelé, ale etnografové (tuláci, flaneurové a nomádi).