2024
Navigating Through eXistenZ
HORÁKOVÁ, Jana; Martin FLAŠAR; Adam FRANC; Michael FRANĚK; Tomáš STAUDEK et. al.Základní údaje
Originální název
Navigating Through eXistenZ
Název česky
Navigating Through eXistenZ
Vydání
2024
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Uspořádání (zogranizování) výstavy (s/bez krit. katal.)
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Rakousko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Ars Electronica; Naděje; Existence; výstava; digitální kultura
Klíčová slova anglicky
Ars Electronica; Hope; Existence; exhibition; digital culture
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 12. 2024 16:21, doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
V originále
Exhibition abstract: How to navigate the parallel and intertwined spaces we inhabit? How to connect to the flow of being, to collective memories, to planetary and individual consciousness? How to navigate our existence? The exhibition explores, in a largely ethnographic manner, the connections between art, technology and society and how these elements influence and interact in the various spaces and contexts we inhabit and create. It focuses on exploring the POV experience of existence as mediated by our bodies and senses, as well as their technological simulations and prostheses. The title of the exhibition is an appropriation of the title of the sci-fi film eXistenZ (Cronenberg, 1999) in order to foster a dialogue between the film and the exhibition. The film follows a game designer playing a game she has created. We are like her, designers and players of the games we call our lives, trying to get beyond the surfaces of the visible and audible, trying to discern the patterns behind them, trying to get beyond the boundaries defined by the rules of the game. We play to find direction and hope in the mazes and traps of all these realities. In order to play these games, we traverse physical worlds (landscapes, cities, bodies, identities) and simulated digital worlds (digital games, social networks, and datasets of quantified selves). The exhibits are traces and records of games played not by conquerors but by ethnographers (wanderers, flaneurs, and nomads).
Česky
Anotace výstavy: Jak se orientovat v paralelních a propletených prostorech, které obýváme? Jak se napojit na tok bytí, na kolektivní vzpomínky, na planetární a individuální vědomí? Jak se orientovat v naší existenci? Výstava převážně etnografickým způsobem zkoumá spojení mezi uměním, technologií a společností a jak se tyto prvky ovlivňují a interagují v různých prostorech a kontextech, které obýváme a vytváříme. Zaměřuje se na zkoumání POV zkušenosti existence zprostředkované našimi těly a smysly, stejně jako jejich technologickými simulacemi a protézami. Název výstavy je přivlastněním názvu sci-fi filmu eXistenZ (Cronenberg, 1999) s cílem podpořit dialog mezi filmem a výstavou. Děj filmu sleduje herní designérku, která hraje hru, kterou sama vytvořila. Jsme jako ona, designéři a hráči her, kterým říkáme naše životy, snažíme se dostat za povrchy viditelného a slyšitelného, snažíme se rozeznat vzory za nimi, snažíme se dostat za hranice definované pravidly hry. hrajeme, abychom našli směr a naději v bludištích a pastích všech těchto realit. Abychom tyto hry mohli hrát, procházíme fyzickými světy (krajiny, města, těla, identity) a simulovanými digitálními světy (digitální hry, sociální sítě a datové sady kvantifikovaných já). Exponáty jsou stopy a záznamy her, které nehráli dobyvatelé, ale etnografové (tuláci, flaneurové a nomádi).