D 2024

Navigating Through eXistenZ

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Navigating Through eXistenZ

Název česky

Navigating Through eXistenZ

Vydání

1. vyd. Berlin, HOPE. Who will Turn the Tide (Ars Electronica 2024, Festival for Art, Technology & Society, 2024

Nakladatel

Ars Electronica. Hatje Cantz Verlag GmbH

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Rakousko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-7757-5822-2

Klíčová slova česky

Existence; digitální kultura; digitální identita; nomádství

Klíčová slova anglicky

Existence; digital culture; digital identity; nomadism

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 12. 2024 17:47, doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Anotace

V originále

Curator's text: How to navigate within the parallel and intertwined spaces we inhabit? How to connect to the flow of being, to collective memories, to planetary and individual consciousness? How to navigate our existence? In a largely ethnographic way, the exhibition explores the connection between art, technology and society and how these elements influence and interact in the various spaces and contexts we inhabit and create. It focuses on exploring the POV experience of existence mediated by our bodies and senses, as well as their technological simulations and prostheses. The naming of the exhibition is an appropriation of the title of the sci-fi film eXistenZ (Cronenberg, 1999) with the aim of promoting a dialog between the film and the exhibition. The plot of the film follows a game designer playing a game she created herself. We are just like her, designers and players of the games we call our lives, trying to get beyond the surfaces of the visible and audible, trying to discern the patterns behind them, trying to reach beyond the boundaries defined by the rules of the game we play to find direction and hope in the mazes and traps of all these realities. To play these games, we traverse physical worlds (landscapes, cities, bodies, identities) and simulated digital worlds (digital games, social networks and datasets of quantified selves). The exhibits are traces and records of games played not by conquerors but by ethnographers (wanderers, flaneurs and nomads).

Česky

Kurátorský text: Jak se orientovat v paralelních a propletených prostorech, které obýváme? Jak se napojit na tok bytí, na kolektivní vzpomínky, na planetární a individuální vědomí? Jak na to orientovat se v naší existenci? Výstava převážně etnografickým způsobem zkoumá propojení umění a techniky a společnost a jak tyto prvky ovlivňují a interagovat v různých prostorech a kontextech obýváme a tvoříme. Zaměřuje se na zkoumání POV zkušenost existence zprostředkovaná naším těla a smysly, stejně jako jejich technologické simulace a protézy. Pojmenování výstavy je přivlastněním z názvu sci-fi filmu eXistenZ (Cronenberg, 1999) s cílem podporovat dialog mezi film a výstava. Děj filmu sleduje herní designérku, která hraje hru, kterou sama vytvořila. Jsme stejně jako ona, návrháři a hráči her, kterým říkáme naše životy, se o to snaží dostat se za povrchy viditelného a slyšitelného, snaží se rozeznat vzory za nimi, snaží se dostat se za hranice definované tím pravidla hry, kterou hrajeme, abychom našli směr a naděje v bludištích a pastích všech těchto realit. Abychom mohli hrát tyto hry, přecházíme fyzicky světy (krajiny, města, těla, identity) a simulované digitální světy (digitální hry, sociální sítě a datové soubory kvantifikovaných já). Exponáty jsou stopy a záznamy her nehráli dobyvatelé, ale etnografové (tuláci, flaneurové a nomádi).