2024
Lidové tradice jako součást kulturního dědictví
DRÁPALA, Daniel; Alena KŘÍŽOVÁ; Martina PAVLICOVÁ a Miroslav VÁLKAZákladní údaje
Originální název
Lidové tradice jako součást kulturního dědictví
Název anglicky
Folk Traditions as a Part of Cultural Heritage
Vydání
2., rozšířené a doplněné vyd. Brno, 403 s. Etnologické studie 19, 2024
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
50404 Antropology, ethnology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
ISBN
978-80-210-9984-5
Klíčová slova anglicky
Folk Traditions; Culturral Heritage; Folk Costume; Folk House; Folklorism
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 14. 1. 2025 14:43, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Integrální součástí kulturního dědictví středoevropských národů se staly jevy tradiční lidové kultury. Na Národopisné výstavě českoslovanské (1895) byly položeny základy jevu označeného jako folklorismus, dále rozvíjeného a zapojovaného do společenského a kulturního života. Ve 20. století se v důsledku politického vývoje v Československu přístup k lidové kultuře měnil a česká společnost k němu zaujímala různé, často ambivalentní postoje. Publikace provádí analýzu různých forem využívání (a zneužívání) lidové kultury od doby konce 19. století po současnost, a to ve sféře folklorní (scénický folklorismus), v oblasti lidové umělecké výroby (svéráz, ULUV) a v souvislosti se stavebními projevy zahrnujícími zejména lidovou architekturu a její ochranu a revitalizaci.
Anglicky
Aspects of traditional folk culture become an integral part of cultural heritage in the Central European countries. On the Czecho-Slavonic Ethnographic Exhibition (1895) were laid foundations of phenomenon that came to be known as folklorism, which was further developed and participated in social and cultural life. In the 20th century, because of the political development consequences in Czechoslovakia, the approach to folk culture was changed. Czech society takes various, often ambivalent stance on it. The objective of this publication is to provide analysis of the different forms of use (and misuse) of folk culture, since the late 19th century to the present day. The analysis concerns the sphere of folklorism, folk art production and building manifestations, which includes especially folk architecture and its protection and revitalization.