B 2024

Příběh lidské DNA. Co je vepsáno ve vašem genetickém kódu?

IRVINGOVÁ, Melita

Basic information

Original name

Příběh lidské DNA. Co je vepsáno ve vašem genetickém kódu?

Name in Czech

Příběh lidské DNA. Co je vepsáno ve vašem genetickém kódu?

Name (in English)

The Human DNA Manual. Understanding Your Genetic Code

Authors

IRVINGOVÁ, Melita
Překlad Eduard Kejnovský.

Edition

1. vyd. Brno, 176 pp. 2024

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Book on a specialized topic

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

References:

ISBN

978-80-280-0577-1

Tags

Changed: 13/3/2025 13:15, Mgr. Radka Vyskočilová

Abstract

V originále

Kniha velmi přitažlivou formou představuje genetiku – jeden z nejdynamičtějších a nejatraktivnějších vědních oborů současnosti. Prezentuje základní principy dědičnosti, vztah genů a prostředí, vliv dědičnosti na nemoci a chování, také popisuje praktické využití poznatků genetiky v medicíně a farmacii nebo v archeologii a kriminalistice včetně identifikace osob. Snaží se odpovědět na otázku, co nám přinesou nové možnosti genetiky a výzkumu DNA a nastiňuje možnosti i hranice genetiky do budoucna. Téměř polovinu rozsahu knihy tvoří krásné ilustrace, fotografie a schémata, která významně pomáhají pochopení výkladu. Do textu jsou také vhodně vloženy barevné informační tabule rozebírající dané téma do větší hloubky.

In English

The book presents genetics in a very attractive way – one of the most dynamic and attractive fields of science today. It presents the basic principles of heredity, the relationship between genes and the environment, the influence of heredity on diseases and behavior, and also describes the practical use of genetics in medicine and pharmacy or in archeology and criminology, including the identification of persons. It tries to answer the question of what the new possibilities of genetics and DNA research will bring us and outlines the possibilities and limits of genetics for the future. Almost half of the scope of the book is made up of beautiful illustrations, photographs and diagrams that significantly help the understanding of the interpretation. Colored information boards discussing the given topic in greater depth are also suitably inserted into the text.