J 2025

The Myth of Rationality and the Dualistic Concept of Knowledge on the Example of the Formation of the Concept of Information Literacy

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

The Myth of Rationality and the Dualistic Concept of Knowledge on the Example of the Formation of the Concept of Information Literacy

Autoři

ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Filosofija, Sociologija, Lithuanian Academy of Sciences Publishers, 2025, 0235-7186

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Stát vydavatele

Litva

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.300 v roce 2023

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

001442671200002

EID Scopus

2-s2.0-86000496833

Klíčová slova anglicky

information literacy; modernity; modern society; romanticism; enlightenment; neo-romanticism; philosophy of education

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 6. 2025 14:03, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

This study analyses the approaches discursively applied in conceptualising information literacy in modern society on the model of two ideal pure types – Enlightenment and Neo-Romanticism. The study places these approaches at the core of contemporary society as competing and complementary approaches. It analytically reviews each historical approach and analyses its influence on the formation of educational theories using information literacy as a model. The hypothesis is that if the conceptualisation of the new is not to remain unsatisfactory and problematic, it will be necessary to find a way to overcome the incompleteness of modernity and abandon efforts to renew both the Enlightenment and Neo-Romanticism.

Návaznosti

MUNI/ESPRO/0853/2023, interní kód MU
Název: Information Science as a Transforming Discipline
Investor: Masarykova univerzita, Information Science as a Transforming Discipline