2025
The Myth of Rationality and the Dualistic Concept of Knowledge on the Example of the Formation of the Concept of Information Literacy
ČERNÝ, MichalZákladní údaje
Originální název
The Myth of Rationality and the Dualistic Concept of Knowledge on the Example of the Formation of the Concept of Information Literacy
Autoři
ČERNÝ, Michal (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Filosofija, Sociologija, Lithuanian Academy of Sciences Publishers, 2025, 0235-7186
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Stát vydavatele
Litva
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.300 v roce 2023
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
001442671200002
EID Scopus
2-s2.0-86000496833
Klíčová slova anglicky
information literacy; modernity; modern society; romanticism; enlightenment; neo-romanticism; philosophy of education
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 30. 6. 2025 14:03, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
Anotace
V originále
This study analyses the approaches discursively applied in conceptualising information literacy in modern society on the model of two ideal pure types – Enlightenment and Neo-Romanticism. The study places these approaches at the core of contemporary society as competing and complementary approaches. It analytically reviews each historical approach and analyses its influence on the formation of educational theories using information literacy as a model. The hypothesis is that if the conceptualisation of the new is not to remain unsatisfactory and problematic, it will be necessary to find a way to overcome the incompleteness of modernity and abandon efforts to renew both the Enlightenment and Neo-Romanticism.
Návaznosti
MUNI/ESPRO/0853/2023, interní kód MU |
|