a 2025

Methods of Personality Development In Adapted Physical Activity for Individuals with Special Needs: Enhancing Employability

GREGOROVIČ, Gabriela

Základní údaje

Originální název

Methods of Personality Development In Adapted Physical Activity for Individuals with Special Needs: Enhancing Employability

Název česky

Metody rozvoje osobnosti v aplikovaných pohybových aktivitách u osob se speciálními potřebami: zvyšování zaměstnavatelnosti

Název anglicky

Methods of Personality Development In Adapted Physical Activity for Individuals with Special Needs: Enhancing Employability

Vydání

GENNEX International Conference Qualitative and Quantitative Research in Sport Sciences, 2025

Další údaje

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta sportovních studií

Klíčová slova česky

zaměstnání, osobnostní rozvoj, osoby se zdravotním postižením, metody a techniky vzdělávání

Klíčová slova anglicky

employability, personal development, disabilities, social skills, physical activities
Změněno: 17. 6. 2025 15:20, Mgr. Gabriela Gregorovič

Anotace

V originále

This study explores the current challenges in the employability of persons with disabilities in the labour market. Drawing on the theory by Lazarová and Kolar (2007), the research addresses four core areas of personal development: individual self-awareness, social skills, self-transcendence, and professional competence. The target group consists of individuals aged 18-60 years with various disabilities. The methodology includes qualitative data collection through questionnaires and interviews, coupled with practical applications of personal development methods such as social and psychological training, active listening, group dynamics, and psychomotor activities. Preliminary findings indicate that the application of these techniques, especially in unconventional physical activities, significantly contributes to personal growth and social integration. The study concludes that these methods offer valuable insights into enhancing employability and personal development for individuals with disabilities, thus providing a roadmap for future interventions.

Česky

Tato studie zkoumá současné výzvy v oblasti zaměstnatelnosti osob se zdravotním postižením na trhu práce. Na základě teorie Lazarové a Koláře (2007) se výzkum zaměřuje na čtyři klíčové oblasti rozvoje osobnosti: sebereflexi, sociální dovednosti, seberealizaci a profesní kompetence. Cílovou skupinou jsou osoby ve věku 18–60 let s různými typy postižení. Použitá metodologie zahrnuje kvalitativní sběr dat prostřednictvím dotazníků a rozhovorů v kombinaci s praktickým využitím metod rozvoje osobnosti, jako jsou sociální a psychologický trénink, aktivní naslouchání, skupinová dynamika a psychomotorické aktivity. Předběžné výsledky naznačují, že uplatnění těchto technik – zejména v netradičních pohybových aktivitách – významně přispívá k osobnostnímu růstu a sociální integraci. Studie dochází k závěru, že tyto metody poskytují cenné poznatky o zvyšování zaměstnatelnosti a osobnostního rozvoje osob se zdravotním postižením a poskytují tak návod pro budoucí intervence.

Anglicky

This study explores the current challenges in the employability of persons with disabilities in the labour market. Drawing on the theory by Lazarová and Kolar (2007), the research addresses four core areas of personal development: individual self-awareness, social skills, self-transcendence, and professional competence. The target group consists of individuals aged 18-60 years with various disabilities. The methodology includes qualitative data collection through questionnaires and interviews, coupled with practical applications of personal development methods such as social and psychological training, active listening, group dynamics, and psychomotor activities. Preliminary findings indicate that the application of these techniques, especially in unconventional physical activities, significantly contributes to personal growth and social integration. The study concludes that these methods offer valuable insights into enhancing employability and personal development for individuals with disabilities, thus providing a roadmap for future interventions.