2025
Mathematical Icons in Mathematics Education:And Their Influence on Mathematics Cultures
LAWRENCE, Snezana; Helena DURNOVÁ a Jean-Michel DELIREZákladní údaje
Originální název
Mathematical Icons in Mathematics Education:And Their Influence on Mathematics Cultures
Název česky
Matematické ikony v matematickém vzdělávání: a jejich vliv na matematickou kulturu
Autoři
LAWRENCE, Snezana (826 Velká Británie a Severní Irsko); Helena DURNOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Jean-Michel DELIRE (56 Belgie)
Vydání
Cham, History and Epistemology in Mathematics Education :Trends, Practices, Future Developments, od s. 401-414, 14 s. Trends in History of Science, 2025
Nakladatel
Springer
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
60101 History
Stát vydavatele
Švýcarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-3-031-86869-6
Klíčová slova anglicky
History of mathematics; matheamtics education
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 7. 2025 15:34, Mgr. Helena Durnová, Ph.D.
Anotace
V originále
The history of mathematics is a dynamic field that emerged alongside professionalization of mathematics in the nineteenth century. Mathematicians themselves were the first to write this history, highlighting the lives of famous mathematicians like Pythagoras and Thales to establish the antiquity of their discipline and to provide role models for future mathematicians. Here we examine the lives and elevation to the status of Mathematical Icons of three mathematicians from different countries and periods: Āryabhaṭa in India, Bernard Bolzano in the Czech lands, and Mihailo Petrović in Ser- bia. Despite their differences and contexts, these mathematicians share commonalities in their journeys in becoming icons within their respective nations. The chapter not only serves as a historical analysis, but also offers insights for educators, as their stories can be used in classrooms to inspire students and showcase the diverse paths to their mathematical ‘greatness’.