C 2025

Mathematical Icons in Mathematics Education:And Their Influence on Mathematics Cultures

LAWRENCE, Snezana; Helena DURNOVÁ a Jean-Michel DELIRE

Základní údaje

Originální název

Mathematical Icons in Mathematics Education:And Their Influence on Mathematics Cultures

Název česky

Matematické ikony v matematickém vzdělávání: a jejich vliv na matematickou kulturu

Autoři

LAWRENCE, Snezana (826 Velká Británie a Severní Irsko); Helena DURNOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Jean-Michel DELIRE (56 Belgie)

Vydání

Cham, History and Epistemology in Mathematics Education :Trends, Practices, Future Developments, od s. 401-414, 14 s. Trends in History of Science, 2025

Nakladatel

Springer

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-031-86869-6

Klíčová slova anglicky

History of mathematics; matheamtics education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 14. 7. 2025 15:34, Mgr. Helena Durnová, Ph.D.

Anotace

V originále

The history of mathematics is a dynamic field that emerged alongside professionalization of mathematics in the nineteenth century. Mathematicians themselves were the first to write this history, highlighting the lives of famous mathematicians like Pythagoras and Thales to establish the antiquity of their discipline and to provide role models for future mathematicians. Here we examine the lives and elevation to the status of Mathematical Icons of three mathematicians from different countries and periods: Āryabhaṭa in India, Bernard Bolzano in the Czech lands, and Mihailo Petrović in Ser- bia. Despite their differences and contexts, these mathematicians share commonalities in their journeys in becoming icons within their respective nations. The chapter not only serves as a historical analysis, but also offers insights for educators, as their stories can be used in classrooms to inspire students and showcase the diverse paths to their mathematical ‘greatness’.