J 2001

Sexuální výchova v logoterapeutické perspektivě: výchova k lásce

NAVRÁTIL, Pavel

Basic information

Original name

Sexuální výchova v logoterapeutické perspektivě: výchova k lásce

Name (in English)

Sexual Education in Perspective of Logotherapy: Education for Love

Edition

Scripta bioethica, Brno, Gloria Rosice, 2001, 1213-2977

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50000 5. Social Sciences

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/00216224:14230/01:00004366

Organization unit

Faculty of Social Studies

Keywords in English

logotherapy; educatin; love
Změněno: 22/8/2001 12:41, doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D.

Abstract

V originále

Lidská sexualita předpokládá vztah. Nelze hovořit o sexualitě, aniž bychom hovořili o lásce. Sexualitu člověka lze chápat jako jednu z možných forem jejího vyjadřování. Ne jedinou a ne nejdpodstatnější. Franklovo nazírání lásky je velmi hluboké a lidské. Rozchází se s z představami některých jiných autorů (např. Freud) a ukazuje cestu k hledání důstojného místa pro lásku jako jednu z významných hodnot lidského živote.

In English

Human sexuality pressuposes a relation of partnership. The way of coping with arousing sexuality during the period of adolescence depends on the eduacational style practised by parents. They can "only" make children ready to manage different life situation, i.e. to prepare them for life. The relations of love can not be explained, they ought to be lernt solely watching. V. Frankl does not agree with Freuds perception of love as a form of sexual instinct enforcement. The whole person, and not only the physiological a psychological features of human being, is involved in love.

Links

MSM 142300002, plan (intention)
Name: Děti, mládež a rodina v transformaci (Acronym: MLADĚRO)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Children, Youth and Family in Transition