VACULÍK, Martin. Výkonová motivace hráčů počítačových her v adolescenci (Achievement motivation of computer games players in adolescence). In Psychologické otázky adolescence. 2001st ed. Brno: PSÚ AV ČR, 2001, p. 103-113. ISBN 80-7326-001-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Výkonová motivace hráčů počítačových her v adolescenci
Name (in English) Achievement motivation of computer games players in adolescence
Authors VACULÍK, Martin (203 Czech Republic, guarantor).
Edition 2001. vyd. Brno, Psychologické otázky adolescence, p. 103-113, 2001.
Publisher PSÚ AV ČR
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14230/01:00004726
Organization unit Faculty of Social Studies
ISBN 80-7326-001-8
Keywords in English achievement motivation; computer games; adolescence
Tags achievement motivation, adolescence, computer games
Tags Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D., učo 18373. Changed: 26/11/2006 21:44.
Abstract
Cílem této studie byla explorace výkonové motivace hráčů počítačových her. Výzkum byl proveden na souboru hráčů (N=76, věk 14-19), kteří splňovali dvě podmínky: a) čas věnovaný hraní počítačových her týdně (minimální počet hodin týdně - 7), b) délka zájmu o počítačové hry (minimální délka zájmu - 1 rok). Celková úroveň výkonové motivace hráčů počítačových her je přibližně stejná jako úroveň výkonové motivace vzorku jejich vrstevníků. Struktura výkonové motivace hráčů ve škole je shodná se strukturou středoškolské populace. Mezi respondenty lze identifikovat rozdíly v průměrných hodnotách jednotlivých složek výkonové motivace. Mezi hráči převažuje zaměřenost na ego nad úkolovou orientací. Ve srovnání s vrstevníky je výkonová motivace hráčů více zaměřená na ego a méně na výkon. Z výsledků lze vypozorovat statisticky neprůkazný trend poklesu úrovně obou složek výkonové motivace v závislosti na množství hodin věnovaných hraní týdně.
Abstract (in English)
This study is focused on achievement motivation of computer games players in adolescence. A total of 76 players who were suitable for two criterion: a) duration of playing computer games per week (minimum: 7 hours a week), b) duration of interest in computer games (minimum: 1 year). There was found no significant difference in level and in structure of achievement motivation between players and non-players. Higher level of achievement motivation focused on ego for players was discovered. There is no relationship between level of achievement motivation and amount of playing computer games. However, heavy players scored lower at both components of achievement motivation (ego, task) than other players.
Links
GA406/98/1007, research and development projectName: Osobnost hráče počítačových her v adolescenci
PrintDisplayed: 14/6/2024 10:02