A 2002

Assessment of Parents and Peers During Adolescence: The Relationship to Self-System

MACEK, Petr a Stanislav JEŽEK

Základní údaje

Originální název

Assessment of Parents and Peers During Adolescence: The Relationship to Self-System

Autoři

MACEK, Petr (203 Česká republika, garant) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika)

Vydání

2002

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Audiovizuální tvorba

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/02:00005733

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

adolescents; peers; parents; self-esteem; self-efficacy
Změněno: 27. 5. 2003 12:33, prof. PhDr. Petr Macek, CSc.

Anotace

V originále

This study investigates how perceived parent and peer/friend relationships influence an adolescent's self-esteem and self-efficacy. Two age cohorts (the first group of adolescents was born in 1986-87 and the second one was born in 1983-84) are compared. The results are analyzed separately for both sexes. As the results reveal, an assessment of the relationship to parents and an assessment of the relationship to peers are significant predictors of the level of self-esteem and self-efficacy. Both aspects of the global self-evaluation are higher in older adolescents than in younger ones. Regarding self-esteem, parent variables (warmth and trust) are significant influential predictors. Peer/friend variables and age have a stronger influence on girls' self-esteem than on boys'. Regarding self-efficacy, the block of friend/peer variables explains more variance than the block of parent variables. The global comparison with peers is strongly influential, particularly in girls. Boys' self-efficacy is also related to the perceived warmth of the father.

Návaznosti

LN00A023, projekt VaV
Název: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech