LACINOVÁ, Lenka, Eva PAVLÍKOVÁ a Jan ŠIRŮČEK. Temperament a výchova. Psychologie dnes: časopis pro moderní psychologii. Praha: Portál, 2001, roč. 7, č. 6, s. 20-21. ISSN 1211-5886.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Temperament a výchova
Název anglicky Temperament and child-rearing
Autoři LACINOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant), Eva PAVLÍKOVÁ (203 Česká republika) a Jan ŠIRŮČEK (203 Česká republika).
Vydání Psychologie dnes: časopis pro moderní psychologii, Praha, Portál, 2001, 1211-5886.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/01:00005775
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky temperament; child-rearing practices; mother; pregnancy; newborn; toddler
Štítky child-rearing practices, mother, Newborn, pregnancy, temperament, toddler
Změnil Změnila: Mgr. Eva Pavlíková, učo 1772. Změněno: 25. 5. 2007 17:16.
Anotace
Příspěvek shrnuje výsledky výzkumu, které jsou součástí studie ELSPAC (The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood). Zaměřili jsme se na analýzu výpovědí žen-nastávajících matek (a později matek kojenců a batolat) o jejich výchovných postojích a názorech na výchovu malých dětí. Soustředili jsme se na vztah těchto matčiných postojů s temperamentem dítěte.Temperament dítěte byl sledován pomocí standardizovaných Careyho škál. Hlavním zjištěním je, že výchovné názory nejmarkantněji ovlivňuje skutečnost narození dítěte a reálná péče o ně a konkrétní projevy jeho temperamentu.
Anotace anglicky
Paper summarises the results of a study which is a part of The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood (ELSPAC). We analysed statements of women-expectant mothers (and mothers of sucklings and toddlers later on) about their beliefs and attitudes towards the education of small children. We focused on the relationship between mother's attitudes and the child's temperament. Child temperament was measured by the standardised Carey scales. The main finding is that the educational beliefs are most significantly influenced by the birth of a child, actual caring for the child, and the actual manifestations of the child's temperament.
Návaznosti
LN00A023, projekt VaVNázev: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
VytisknoutZobrazeno: 21. 5. 2024 20:17