RABUŠICOVÁ, Milada and Kateřina TRNKOVÁ. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty (The Role of parents in Relation to the School - Theoretical Concepts). Pedagogika. Praha: UK Praha, 2003, vol. 2003, No 2, p. 141-151. ISSN 0031-3815.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty
Name (in English) The Role of parents in Relation to the School - Theoretical Concepts
Authors RABUŠICOVÁ, Milada (203 Czech Republic, guarantor) and Kateřina TRNKOVÁ (203 Czech Republic).
Edition Pedagogika, Praha, UK Praha, 2003, 0031-3815.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
RIV identification code RIV/00216224:14210/03:00008082
Organization unit Faculty of Arts
Keywords in English Family; school; parents; role of parents; relationships between school and parents
Tags Family, parents, role of parents, school
Changed by Changed by: prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr., učo 848. Changed: 20/6/2008 15:16.
Abstract
V přehledovém článku se autorky na základě analýzy převážně zahraniční (angloamerické) literatury vyjadřují k vývoji rodičovské role ve vztahu ke škole a k jejím různým podobám. Konkrétně vymezují a charakterizují tři různé přístupy k rodičům: pohled na rodiče jako na zákazníky, jako na partnery a jako na občany. V závěru se zamýšlejí nad oblastmi budování dobrých vztahů rodiny a školy.
Abstract (in English)
In the survey article, the authors express views on the development of the parental role in relation to school and its various forms which are based on the analysis of predominantly Anglo-American foreign literatude. In particular, they define and characterize three different attitudes to parents: the view of parents as customers, partners and citizens. Finally, they reflect on the fields where good relations between the family and school can be built up.
Links
GA406/01/1077, research and development projectName: Postavení rodičů jako výchovných a sociálních partnerů školy
Investor: Czech Science Foundation, The Role of Parents as Educational and Social Partners of the Scholl
PrintDisplayed: 13/5/2024 03:00