MACEK, Petr a Mojmír TYRLÍK. The meaning of responsibility among adolescents. Paper presented at XIth European Conference od Developmental Psychology. Milano: Catholic University, 2003.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The meaning of responsibility among adolescents. Paper presented at XIth European Conference od Developmental Psychology
Autoři MACEK, Petr (203 Česká republika) a Mojmír TYRLÍK (203 Česká republika, garant).
Vydání Milano, 2003.
Nakladatel Catholic University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Audiovizuální tvorba
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Itálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/03:00008146
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova anglicky responsinility; self; adolescence
Štítky adolescence, responsinility, self
Změnil Změnil: prof. PhDr. Petr Macek, CSc., učo 2270. Změněno: 4. 9. 2003 18:46.
Anotace
Our research has been aimed to better understanding of the concept of responsibility among contemporary adolescents. The period of middle and late adolescence is considered extremely important in the development of one's subjective sense of responsibility. The experience of , and thinking about his/her own personal responsibility, the responsibility to others, and the responsibility of others (partner, friends, community, society) are closely related to the process of identity formation.We report results of two studies. The first one examined semantic associations of different aspects of responsibility with respect to well being context. We looked for semantic clusters around core concepts (personal responsibility, responsibility to others). Results revealed that different aspects of trust present different significant relationships to other concepts. Regarding the concept of responsibility to others, two different paths of significant relationships were found. The first is related to the personal aspects of responsibility, the second to democratic principles of society. The second study was based on focus group discussions. The topics were routine dilemmatic situations' cheat the friend, use the parent's thing without permission, etc. Results showed rather attributional conditions of responsibility than taxonomy of obligations.
Návaznosti
GA406/01/1085, projekt VaVNázev: Pojetí odpovědnosti u adolescentů
Investor: Grantová agentura ČR, Pojetí odpovědnosti u adolescentů
LN00A023, projekt VaVNázev: Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Centrum výzkumu utváření osobnosti v etnických a sociálních kontextech
VytisknoutZobrazeno: 4. 5. 2024 09:19